3-
حضور ميّت، نماز بر ميّت غايب- كه در ميان ديگران رايج است- در نزد ما مشروعيّت
ندارد.
4-
محاذات ميّت، يعنى بايد نمازگزار در كنار ميّت و در محاذات قسمتى از بدن او
بايستد.
(مسأله
414) اگر نماز ميّت به جماعت برگزار شود، نماز كسانى كه در دو طرف صفها
قرار دارند، اشكالى ندارد.
5-
ميّت در كنار نمازگزار باشد.
(مسأله
415) ميّت نبايد در جاى بسيار بلند، بسيار پست و يا در محلّ دور از
نمازگزار باشد، و نبايد ديوار، پارچه و يا چيز ديگرى در ميان آنها حائل باشد.
(مسأله
416) پارچهاى كه روى تابوت مياندازند، حائل به شمار نميآيد و فاصله اندك
نيز مانعى ندارد، آنچه مهم است اين است كه عرفاً بگويند نمازگزار در كنار ميّت
ايستاده است.
6-
ايستاده بخواند.
(مسأله
417) اگر كسى پيدا نشود كه بتواند ايستاده نماز بخواند، ميتوان بر ميّت
نشسته نماز خواند، و اگر از آن هم ناتوان باشد بنابر احتياط واجب بايد در حالى كه
به پهلو خوابيده آنرا انجام دهد و اگر نتوانست به قفا ميخوابد (به ترتيبى كه در
نمازهاى يوميّه بيان شد).
نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد جلد : 1 صفحه : 74