responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 680

مى خواندند.
حاكم مى گويد: راويان اين حديث تماما مورد اعتبار و موثقند.[1]
ابو نعامه از انس نقل مى كند كه رسول خدا(ص) و ابو بكر و عمر هيچ يك از آنان «بسم اللّه» را بلند نمى خواندند.[2]
مؤلف:
از همه اين روايات چنين بر مى آيد كه رسول خدا(ص) در نمازهاى خود «بسم اللّه» را تلاوت مى كرده است. بنابراين، روايت انس- كه مى گويد: پيامبر «بسم اللّه» را با سوره هاى قرآن نمى خواند و عده اى نيز آن را دستاويز قرار داده اند كه «بسم اللّه» جزو قرآن نيست- بايد معنى ديگرى داشته باشد و شايد منظور از عدم تلاوت «بسم اللّه» در اين روايت، تلاوت جهرى بوده باشد، يعنى رسول خدا(ص) «بسم اللّه» را به طور بلند تلاوت نمى كرده است.
و شاهد اين معنى همان روايت اخير است كه آن نيز از خود انس مى باشد و در آن روايت، انس مى گويد كه رسول خدا «بسم اللّه» را با صداى بلند نمى خواند.
گواه ديگر اين كه انس در روايت مورد بحث نيز صريحا نمى گويد كه رسول خدا(ص) «بسم اللّه» را در نماز نمى خواند بلكه مى گويد: من از رسول خدا(ص) نشنيدم كه «بسم اللّه» را با صداى بلند بخوانند و در روايت ديگر مى گويد: رسول خدا(ص) براى ما نماز خواند و ما قرائت «بسم اللّه» را از وى نشنيديم.[3]
با در نظر گرفتن اين معنى براى روايت انس، ديگر تعارضى در ميان اين روايت ها با روايت انس باقى نمى ماند.
يك روايت ديگر هم در صحيح مسلم بدين مضمون آمده است كه رسول خدا(ص) و همچنين ابو بكر و عمر هيچ كدام «بسم اللّه» را در نماز نمى خواندند، نه در اول سوره حمد و نه در آخر آن [4] ولى در سند اين روايت «وليد بن مسلم قرشى» وجود دارد و مورد اعتبار بودن وى خالى از ترديد

[1] مستدرك، 1/ 234- 233.
[2] سنن بيهقى، 2/ 542.
[3] سنن نسائى، 1/ 144.
[4] صحيح مسلم، 2/ 12.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 680
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست