نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 656
(4)
گفت و گوى مؤلف با يك دانشمند يهودىمن با يكى از علماى يهود گفت وگويى داشتم و در اين باره كه «دوران دين يهود سپرى شده و دلايل و معجزاتشان تمام شده است»؛ به او گفتم:
آيا شريعت تنها براى يهودى هاست و يا به تمام مردم و ملت ها عموميت دارد؟
اگر اختصاص به ملت يهود داشته باشد، ملت هاى ديگر به پيامبر ديگرى نيازمند
خواهند بود و آن پيامبر به نظر شما جز پيامبر اسلام چه كسى مى تواند باشد؟
اگر شريعت موسى همگانى و جهانى است و به تمام بشر و انسان ها عموميت دارد،
پس به يك دليل هميشگى و گواه زنده اى نيازمند خواهد بود، در صورتى كه امروز
چنين دليل و گواهى در دست نيست، زيرا معجزات حضرت موسى به عصر خود وى
اختصاص داشت و بعد از وى اثرى از آن باقى نمانده است تا موجب باور و يقين
شود و بقا و استمرار آئين يهود را براى هميشه ثابت كند و در تمام اعصار و
قرون گواه حقانيت آن باشد.
اگر بگوييد: گرچه اين معجزات فعلا وجود ندارد ولى تواتر اخبار و نقل هاى
فراوان وجود آن ها را روشن و مسلم مى سازد، در جواب خواهيم گفت كه:
اولا: معجزه، در صورتى مى تواند، از راه تواتر ثابت شود كه تعداد ناقلانش
به حدى برسند كه در ميان مردم موجب يقين شود و شما نمى توانيد چنين تواتر
را در اثبات معجزات حضرت موسى در هر عصرى و ميان هر ملت و نسلى ثابت كنيد.
و ثانيا: اگر تنها نقل معجزات در اثبات يك حقيقت كفايت كند، اين كه به معجزات حضرت
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 656