responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 434

پاسخ: اين آيه به مشركين ارتباط ندارد بلكه درباره منافقينى نازل شده است كه پس از تظاهر به اسلام، دوباره از اسلام رو گردانيدند و به كفر گراييدند. قرائن موجود حتى سياق و جريان خود آيه شريفه ما را به اين معنى دلالت مى كند، زيرا آيات قبلى كه اين آيه در دنباله آن ها آمده است، مربوط به منافقين است و درباره آن ها و چگونگى ارتباط و رفتار مسلمانان با آن ها سخن مى گويد تا به آنجا مى رسد كه مى فرمايد:
(فَما لَكُمْ فِي الْمُنافِقِينَ فِئَتَيْنِ وَاللَّهُ أَرْكَسَهُمْ بِما كَسَبُوا أَ تُرِيدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا. وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَما كَفَرُوا فَتَكُونُونَ سَواءً فَلا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِياءَ حَتَّى يُهاجِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَلا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِيًّا وَلا نَصِيراً. إِلَّا الَّذِينَ يَصِلُونَ إِلى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ ...)[1] با در نظر گرفتن سياق اين آيات، معلوم مى شود كه آيه مورد بحث و حكم آن درباره منافقينى وارد شده است كه قبلا كافر بودند، سپس اسلام را به ظاهر پذيرفته اند، ولى بازهم به كفرشان بازگشته اند، اين گونه افراد كه به اصطلاح فقهى «مرتد» ناميده مى شوند، از نظر اين آيه بايد كشته شوند مگر در دو مورد:
1- پيوستن آن ها به كسانى كه در ميان آنان و مسلمانان پيمان عدم تعرض منعقد باشد و آنان نيز به اين مرتدين از طرف مسلمانان امان و مصونيت دهند، در اين صورت همان مرتدين به احترام امانى كه هم پيمان هاى مسلمانان به آن ها داده اند، از قتل و كشته شدن مصون مى مانند.
اين است آن چه از اين آيه استفاده مى شود و اكنون هم حكم به همين منوال ادامه دارد و نسخ نگرديده و تغييرى در آن پيدا نشده است، زيرا همان طورى كه اين آيه مى گويد: در صورت امان دادن به مرتدين، مصونيت آن ها حتمى است، ولى اين مصونيت تا روزى است كه پيمان مسلمانان با هم پيمانشان ادامه داشته باشد و اگر پيمانشان با آنان لغو گردد، براى مصونيتى كه نسبت به مرتدين متوجه بود، محلى باقى نمى ماند، در اين صورت مسلمانان مى توانند دوباره با مرتدين بجنگند و آنان را به قتل برسانند ولى توجه داشته باشيد، همان طوركه در اول بحث نسخ روشن نموديم، برداشته شدن يك حكم به سبب از بين رفتن موضوع آن، ارتباطى به نسخ ندارد و اين گونه تغيير و تبديل نسخ ناميده نمى شود، در اينجا نيز تغيير حكم مرتدين از همين باب است، زيرا: پيمانى كه

[1] نساء/ 88- 90.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 434
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست