responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 33

(كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى صِراطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ.)[1] (اين) كتابى است كه بر تو نازل نموديم تا مردم را به فرمان پروردگارشان از تاريكى ها به روشنايى (ايمان، عدل و آگاهى) ببرى.
(هذا بَيانٌ لِلنَّاسِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ.)[2] اين قرآن، گفتار روشنى است براى عموم مردم، هدايت و اندرزى است براى پرهيزگاران.
و از رسول خدا(ص) نيز در اين باره چنين آمده است كه:
فضيلت و برترى گفتار خدا بر ساير گفتارها به مانند برترى خود پروردگار است بر مخلوقاتش.[3]
در اينجا رمز حقيقتى كه در ابتداى سخن بدان اعتراف نموديم، روشن مى شود و آن اين كه:
شايسته است انسان از سخن گفتن در عظمت و فضيلت قرآن لب فروبندد و آن را به ناظران قرآن، راسخين و متخصصين در علوم آن موكول كند. زيرا آنان به حقيقت و عظمت قرآن از همه آشناترند و آنانند كه انسان را به ارزش و واقعيت قرآن رهبرى مى كنند و آنانند كه در فضيلت، قرين و همدوش قرآنند و در هدايت و رهبرى سهيم و ياران آن.
چنان كه جد بزرگوارشان رسول اكرم(ص)، همان كسى كه او قرآن را براى بشر عرضه داشته، انسان را به سوى احكام آن دعوت مى كند، همان كسى كه ناشر حقايق و تعاليم قرآن مى باشد، در اين باره چنين مى گويد كه:
من در ميان شما دو امانت بزرگ و گران بها مى گذارم: قرآن و عترت (خاندانم) اين دو هرگز از هم جدا نمى شوند تا در واپسين روز در كنار حوض كوثر بر من وارد آيند.[4]
از اين حديث چنين استفاده مى شود كه خاندان پيامبر(ص) قرين و همدوش قرآن و راهنمايان مردم به سوى آن و آشناترين افراد به احكام قرآن مى باشند. پس چه بهتر كه در توصيف و

[1] ابراهيم/ 1.
[2] آل عمران/ 3.
[3] «فضل كلام اللّه على ساير الكلام كفضل اللّه على خلقه»: بحار الأنوار، 9/ 16؛ صحيح ترمذى به شرح ابن عربى، 11/ 47، ابواب فضائل قرآن (ش 1).
[4] «انّى تارك فيكم الثّقلين كتاب اللّه و عترتى و اهل بيتى و انّهما لن يفترقا حتى يردا علىّ الحوض»: صحيح ترمذى، 13/ 200- 201؛ مناقب اهل بيت در شرح سند حديث به بخش تعليقات مراجعه شود.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 33
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست