responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 271

اجراى دستور نويسنده، به خريد هر خانه اى كه خودش صلاح بداند، اقدام كند، خردمندان چنين فردى را كه بر چنين نامه اى اعتماد كند مجرى فرمان و دستور نمى دانند.
دفع توهم: شايد از اين بيان، ذهن خواننده به يك نكته ديگر منتقل شود و با اين گفتار و بيان كه درباره «اصل عدم قرينه» آورده شد، اساس فقه و استنباط احكام شرعيه به هم بريزد و راه استدلال در احكام دينى بسته مى شود زيرا مهم ترين ادله احكام عبارت است از اخبار و رواياتى كه از ائمه معصومين نقل گرديده است و احتمال دارد، هريك از اين روايات و كلمات داراى قرينه متصله بوده كه قرينه از بين رفته و براى ما نقل شده است و بنابرآن بيان نمى توان به اين اخبار اعتماد نمود و آن ها را مدرك براى استنباط احكام قرار داد.
پاسخ توهم اين كه: اگر خواننده عزيز بيشتر تأمل كند، اين ايراد در ذهنش خطور نمى كند زيرا در موضوع اخبار و نقل روايات بر ظاهر گفتار راوى تكيه مى شود كه اگر قرينه اى وجود داشت، حتما راوى نيز آن را نقل مى نمود و حالا كه راوى چنين قرينه اى را نقل ننموده، قطعا وجود نداشته است و اما اين كه احتمالا راوى در نقل آن قرينه غفلت و يا اشتباه راوى جريان پيدا كرده، بدين گونه اين احتمال نيز بر طرف مى شود.
نتيجه عقيده به تحريف: از همه آن چه گفته شد، چنين به دست مى آيد كه نتيجه عقيده به تحريف اين است كه قرآن از حجيت و مدركيت ساقط شود و در اين صورت به معناى ظاهرى آن استناد و تمسك نمودن، صحيح نمى باشد.
در عدم حجيت قرآن عقيده به تحريف مستقيما و به تنهايى كفايت مى كند و هيچ گونه احتياجى نيست كه براى اثبات آن «علم اجمالى» را پيش بكشيم و بگوييم: در اثر تحريف «علم اجمالى»[1] به اختلاف و بر هم خوردن ظواهر پاره اى از آيات براى ما حاصل مى شود و وجود اين علم اجمالى است كه قرآن را از حجيت ساقط مى كند زيرا اگر براى اثبات عدم حجيت ظواهر قرآن در صورت تحريف از راه علم اجمالى وارد شويم، در جواب خواهند گفت كه:
اولا: وقوع تحريف در قرآن سبب علم اجمالى به اختلاف و برهم خوردن ظواهر آيات نمى شود.
ثانيا: اين علم اجمالى بى اثر بوده، تكليف آور نمى باشد كه مانع از استدلال و تمسك به ظواهر آيات قرآن گردد زيرا علم اجمالى در صورتى مؤثر و تكليف آور خواهد بود كه تمام اطراف علم

[1] علمى است كه در ميان دو يا چند چيز بدون تعيين، دور زند.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 271
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست