نام کتاب : زيارتگاههاى عراق (معرفى زيارتگاه هاى مشهور در كشور عراق) نویسنده : فقیه بحرالعلوم، محمدمهدی جلد : 2 صفحه : 412
از سوى اخشيديان، او را دستگير
نمود و مدت طولانى، زندانى كرد و پس از اينكه متنبى، به باطل بودن ادعاى خود و
بازگشت به اسلام، گواهى داد، از زندان آزاد شد.[1475]
با
اين حال، خطيب بغدادى نقل كرده است كه او در جايى، چنين ادعاهايى را نفى كرده است
و آن را تهمتى از سوى بدخواهانش، دانسته بود. همچنين در جاى ديگرى، ادعاى نبوت خود
را مربوط به دوره جوانى، بيان كرده بود.[1476]
اهميت
متنبى در تاريخ ادبيات عرب، آنچنان است كه اديبان و نويسندگان عرب، از گذشته تا
كنون، شرحهاى فراوانى بر ديوان وى و كتابهاى فراوانى نيز درباره شخصيت و اشعار
او، نوشتهاند كه از آن جمله، مىتوان به كتابهاى زير اشاره كرد: «الوساطة بين
المتنبي وخصومه»، تأليف جرجانى، «الرسالة الموضحة في سرقات ابي الطيب وساقط شعره»،
تأليف حاتمى، «الصبح المنبي عن حيثية المتنبي»، تأليف بديعى، «الكشف عن مساوئ شعر
المتنبي»، تأليف صاحب بن عباد، «ابوالطيب المتنبي وما له وما عليه»، تأليف ثعالبى،
«الانتصار المنبي عن فضل المتنبي»، تأليف متيم افريقي، «ذكري ابي الطيب بعد الف
عام»، تأليف عبدالوهاب عزام، «المتنبى»، تأليف شفيق جبرى، «مع المتنبى»، تأليف طه
حسين، «فلسفة المتنبي من شعره»، تأليف محمد مهدى علام، «ابوالطيب المتنبى»، تأليف
محمد كمال حلمى و چند كتاب ديگر به همين نام، تأليف فؤاد البستانى و محمود محمد
شاكر و زكى المحاسنى.[1477]
430. مرقد سعد و سعيد، فرزندان جابر بن عبدالله انصارى
شهر «نيل»، امروزه مركز يكى از ناحيهها (بخشهاى) استان واسط است. اين شهر از قرون اوليه اسلامى و تا به امروز، منطقهاى شيعهنشين، به شمار مىآمده و زمانى از مراكز مهم علمى و فرهنگى شيعيان در عراق بوده و شخصيتهاى دينى و ادبى فراوانى، از آن