responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : زيارتگاههاى عراق (معرفى زيارتگاه هاى مشهور در كشور عراق) نویسنده : فقیه بحرالعلوم، محمدمهدی    جلد : 2  صفحه : 78

وقت مصر، در دانشگاه الازهر، به عنوان كتاب درسى، تأييد شده است؛[196]

المعتبر فى شرح المختصر، در فقه استدلالى مقارن.

نكت النهاية (النهاية فى مجرد الفقه و الفتاوى تأليف شيخ طوسى).

المسلك در اصول دين.

المعارج در اصول فقه.

اللُهنة در منطق.

محقق حلى در سال 676 ه. ق، در حله از دنيا رفت و جمعيت بسيارى در تشييع وى، شركت كردند[197] و دانشمندان در رثاى او، مرثيه‌ها سرودند.[198] برخى مدفن وى را در نجف دانسته‌اند. البته مرحوم امين، احتمال داده است كه او ابتدا در حله دفن شده است و سپس به نجف، منتقل شده باشد.[199] اما به عقيده حرزالدين، با توجه به شهرت مرقد ايشان در حله و اينكه كسى از اصحاب تراجم، مرقد ايشان را در نجف اشرف ثبت نكرده است، اين احتمال، ضعيف به نظر مى‌رسد.[200]

223. مقبره نجيب‌الدين يحيى هُذَلى حلّى‌

زيارتگاه وى، در خيابان امام على (ع) در محله طاق شهر حله، قرار دارد. كنار قبر وى، قبور مشاهير ديگرى نيز، از جمله امير دبيس بن على مزيدى و سيد محمد جلال‌الدين ملحوس حسينى قرار دارد كه در اينجا، به معرفى اجمالى دفن شدگان در آن، مى‌پردازيم:

نجيب‌الدين يحيى حلى: او از محدثان شيعه در سده هفتم هجرى است. كنيه‌اش، «ابوزكريا» و لقبش، «نجيب‌الدين» بوده است.[201] منابع شيعه، نسب وى را چنين گفته‌اند:


[196] . موسوعة طبقات الفقهاء، ج 7، ص 55.

[197] . همان، ص 58.

[198] . امل الآمل، ج 2، ص 51.

[199] . اعيان الشيعة، ج 4، ص 89؛ مراقد المعارف، ج 2، ص 238؛ المزار، ص 215.

[200] . مراقد المعارف، ج 2، ص 239.

[201] . تعليقة امل الآمل، ص 335.

نام کتاب : زيارتگاههاى عراق (معرفى زيارتگاه هاى مشهور در كشور عراق) نویسنده : فقیه بحرالعلوم، محمدمهدی    جلد : 2  صفحه : 78
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست