نام کتاب : زيارتگاههاى عراق (معرفى زيارتگاه هاى مشهور در كشور عراق) نویسنده : فقیه بحرالعلوم، محمدمهدی جلد : 2 صفحه : 53
وارد اين مسجد شده و در آنجا غيبت كرده است و به زودى، از همانجا ظهور خواهد كرد و او را «امام منتظر» مىنامند.
«سيد
بهاءالدين حسينى نيلى» در كتاب «السلطان المفرِّج عن اهل الايمان»، به وقوع چندين
كرامت از امام زمان (عج) و تشرف تعدادى از علما و رجال شيعه به محضر آن حضرت در
اين مقام، در قرن هشتم هجرى، اشاره كرده است.[85]
...
امروزه ساختمان مقام، به علت قرار گرفتن در بازارهاى قديمى شهر، ميان مغازهها محصور شده است و تنها از سمت جنوب، يك ورودى كوچك، به سمت بازار مجاور دارد. همچنين داراى گنبد كاشىكارى كوچكى است كه از بازارهاى مجاور به سختى، ديده مىشود. داخل مقام، متصل به ديوار شمالى آن، ضريحى به نشانه مقام حضرت مهدى (عج)، نصب شده است.
شاه
اسماعيل صفوى و سلطان سليمان عثمان، هردو از دروازه شهر حله، پياده به زيارت اين
مقام رفتهاند كه حكايت از اهميت زيارتگاه و توجه بزرگان و شاهان به مقام دارد.[86]
مقابر علما و مشاهير شيعه
206. مقبره ابراهيم قطيفى
اين
زيارتگاه، در محله طاق حله، نزديك زيارتگاه ابنفهد احسائى، قرار دارد[87]
و به شيخ ابراهيم بن سليمان قطيفى، از علماى بزرگ شيعه در سده دهم هجرى، منسوب
است. او اصالتاً از شهر شيعهنشين قطيف (در ساحل شرقى شبه جزيره عربستان) بود. اما
به عراق مهاجرت كرد و مدتى در نجف و سپس در حله، اقامت نمود و به همين علت، با
نسبت غروى و حلى نيز شناخته مىشود.[88]
...
[85] . السلطان المفرّج عن اهل الايمان، صص 37 و 46؛ و
به نقل از همين كتاب در: بحار الانوار، ج 52، صص 70 و 73.