نام کتاب : زيارتگاههاى عراق (معرفى زيارتگاه هاى مشهور در كشور عراق) نویسنده : فقیه بحرالعلوم، محمدمهدی جلد : 1 صفحه : 166
عثمانىها، در آن بازسازى و
تغييراتى ايجاد كردهاند. در نتيجه، بهصورت اوليه خود، باقى نمانده است.[403]
مىگويند در جريان توسعه آل جلاير، دو مناره، مجاور ايوان اصلى حرم ايجاد شد كه
علامه سماوى، ماده تاريخ آن را عبارت «دو ستون زرين»، معادل 793 ه. ق، گفته است.[404]
...
روند بازسازى و توسعه آستان در دوره صفوى
در
سال 914 ه. ق، شاه اسماعيل اول صفوى، بغداد را فتح كرد و سپس به زيارت قبر امام
حسين (ع) در كربلا آمد و هدايايى به بارگاه مقدس هديه كرد.[405]
همچنين گفتهاند كه او در سال 920 ه. ق، دستور ساخت شش صندوقچه چوبى خاتم و
منبتكارى نفيس را صادر كرد تا بر قبور مطهر امامان مدفون در عراق، نصب شود كه
البته صندوقچه قبر امام حسين (ع)، پس از وفات شاه اسماعيل در سال 932 ه. ق، روى
قبر مطهر نصب گرديد.[406]
در
سال 941 ه. ق پادشاه عثمانى، سلطان سليمان قانونى، به زيارت كربلا آمد و دستور
بازسازى و مرمت بناى آستان امام حسين (ع) را صادر كرد.[407]
در كتاب بيان منازل سفر العراقين تأليف نصوح مطراقچى، كه موضوع آن شرح
لشكركشىهاى سلطان سليمان قانونى به عراق عرب و عجم است، نگارهاى هنرى از آستان
مقدس وجود دارد كه نشاندهنده تصوير و وضعيت تقريبى ساختمان آن در زمان بازديد
سلطان سليمان است.
در سال 980 ه. ق، شاه طهماسب صفوى با دولت عثمانى، عهدنامه صلحى امضا كرد و به زيارت كربلا آمد و دستور بازسازى آستان مقدس و مسجد واقع در شمال حرم و توسعه رواق حرم و صحن از سمت شمال را صادر كرد. در همين سال، حسن بغدادى
[403] . تاريخ كربلا و حائر حسينى، عبدالجواد كليددار، صص
244 و 247.
[404] . مجالى اللطف بأرض الطف، الشيخ محمد السماوى، ص
304.