از ادْنى الحِلّ صحيح است هر چند در مسجد نباشد؛ بنا بر اين در صورت توسعه مسجد با صدق جُحفه در اول و ادْنى الحِلّ در دوم، احرام اشكال ندارد.
18- س- در مناسك فرمودهايد: خدمهاى كه مىخواهند به مكه بروند و از مكه خارج شوند، در صورت خارج شدن از مكه، اگر فقط به جده مىروند، براى ورود به مكه در مرتبه دوم و سوم و بعد از آن احرام واجب نيست؛ ولى اگر به مدينه بروند و از آنجا بخواهند به مكه بروند بايد در مسجد شجره مُحرم شوند براى عمره مفرده ديگر، چنانچه ميسر است، نكته علمى فرق ميان جده و مدينه را بيان فرماييد؟
ج- فارق، عبور از ميقات و عدم عبور است.
19- س- كسى كه وسايلش در جُحفه مانده است، آيا مىتواند براى آوردن وسايل خود از احرام خارج گردد در حالى كه براى عمره تمتع مُحرم شده و وارد حرم گرديده است؟
ج- مىتواند قبل از خروج از احرامِ عمره، برود و وسايل خود را بياورد، و اگر اعمال عمره تمتع را انجام داده و مُحِل شده است، نمىتواند از مكه خارج شود مگر در حال ضرورت، مُحرماً به احرام حج على الاحوط.
20- س- كسى از جده مُحرم شده و اعمال عمره تمتع را انجام داده است، تكليف او چيست؟
ج- اگر از رفتن به ميقات معذور نبوده و وقت براى انجام عمره تمتع هست بايد به ميقات برود و محرم شود و عمره تمتع را اعاده كند، و اگر رفتن به ميقات ممكن نيست به خارج حرم برود و از آنجا مُحرم شود.