شده و در منى چون سفر اول بوده است، و مىدانستهام كه طبق تقليد حضرت عالى بايد در سفر اول حَلْق كند، و لكن نمىدانستم كه ماشين تهزن با تيغ فرق دارد و به جاى تيغ با ماشين تهزن سر خود را تراشيدم و بعد از آن سفر هم دو سفر ديگر مشرف شدم و در سفرهاى بعدى سر خود را ماشين نموده و ناخن هم گرفتهام، لطفاً بفرماييد در سفر اول كه به جاى تيغ با ماشين سر را تراشيدم، در مقابل اين كار وظيفهام چيست؟ و آيا اين عمل سفر اول در سفرهاى بعدى خللى وارد مىآورد يا ذمهام برى شده است؟
ج- شما در صورت امكان بايد به مكه برويد و در منى حَلْق كنيد و بعد از آن طواف و نماز و سعى و طواف نساء و نماز آن را به جا آوريد، و در اين اعمال نيت اتمام حج سفر اول را بكنيد و بعد از آن چيزى بر شما نيست، و اگر خودتان نمىتوانيد برويد يا رفتن براى شما حرجى است در محل خود حلق كنيد و بنا بر احتياط موى آن را به منى بفرستيد و در بقيه اعمال فوق نايب بگيريد، و نسبت به دو سفر ديگر كه آيا صحيح و كافى بوده يا نه، احتياط را مراعات نماييد.
15- س- كسانى كه مجاز هستند در شب عيد قربان بعد از درك اضطرارى مَشعرْ به منى بروند، آيا همه آنان از ذوى الاعذار مىباشند كه نيابت و لو تبرعاً مورد اشكال است يا نسبت به بعضى استثنا شده است؟
ج- در فرض سؤال، زنها مىتوانند نايب شوند، و نيابت در ساير ذوى الاعذار صحيح نيست.
16- س- شخصى در حج از ميتى نيابت كرده و در وقت عقد اجاره براى انجام مناسك هيچ عذرى نداشت؛ ولى چند سال بعد از انجام حج