پس اگر قبل از داخل شدن در حرم مُرد، ظاهراً مستحق اجرت رفتن تا محل موت مىباشد؛ و همين طور اگر بعد از احرام و دخول حرم بميرد، بيشتر از آنچه ذكر شد و اجرت احرام مستحق نيست، اگر چه حج از ميت ساقط مىشود؛ و اگر بعض اعمال را به جا آورد و مُرد مستحق اجرت آن اعمال نيز مىباشد؛ و اگر اعمال را به نحوى به جا آورده است كه در عرف گفته شود كه عمره و حج را به جا آورد، مستحق تمام اجرت است اگر چه بعض اعمال را كه مضر به صحت حج نيست و محتاج به اعاده نيست نسياناً ترك كرده باشد.
مسأله 15- كسى كه به عنوان نيابت رفت به مكه، و خودش حج واجب به جا نياورده احتياط آن است كه بعد از عمل نيابت، براى خودش عمره مفرده به جا آورد، و اين احتياط واجب نيست لكن خيلى مطلوب است.
مسأله 16- كسى كه اجير شده براى حج تمتع، مىتواند اجير ديگرى شود براى طواف يا ذبح يا سعى يا عمره مفرده بعد از عمل حج، چنانچه مىتواند براى خودش طواف و عمره مفرده به جا آورد.
مسأله 17- كسى كه عذر داشته باشد از بعض اعمال حج، نمىشود او را اجير كرد براى حج، و اگر شخص معذور از بعض اعمال، تبرعاً از غير، حج بكند اكتفا كردن به آن اشكال دارد.
مسائل متفرقه نيابت
1- س- كسى مستطيع بوده و در ميقات به نيابت ديگرى مُحرم شده و به مكه آمده و عمره تمتع را از طرف منوبٌ عنه انجام داده است، وظيفه او