قيمت سوقى آن ملك خود آنهاست و در سال دوّم معادل خمس ارتفاع سوقى بقيه، ملك ارباب خمس مىشود و ترقى اين هم ملك خود آنهاست و همچنين در تمام سالها ...
ج در سر هر سال بايد تخميس كند و اگر نكرد در مقدار سهم حكم شريك دارد.
س 33- اين فرع كه در ارتفاع قيمت سوقى ذكر شد آيا در مورد نماى درختانى كه براى كسب، كشت و يا خريدارى مىشود و بعد از گذشت چند سال قطع مىكنند جارى است يا خير؟
ج جارى است.
احكام خمس
س 34- كسى كه مجاز است سهم سادات را خودش بدهد چنانچه بخواهد چيزى بعنوان پيشكش و هديه به سيّد مستحق بدهد جايز است يا خير؟
ج پيشكش از مال خودش مانع ندارد، ولى سهم سادات محسوب نيست مگر آن كه قصد پرداخت و اداى خمس داشته باشد ولو آن كه در ظاهر به صورت پيشكش تسليم نمايد.
س 35- شخصى در يك دفترچه بانكى دو نوع پول دارد يكى مخمس و ديگرى غير مخمس در وقت دريافت آن مىخواهد آن پولى را بگيرد كه خمس تعلق گرفته يا نوع ديگر را آيا به قصد معين مىشود يا نه؟
ج در فرض سؤال با قصد تعيّن پيدا مىكند.
س 36- در رسائل عمليه حضرت آيتاللهى آمده است «كه هرگاه مثلا از مال مخمس يا مالى كه خمس به آن تعلق نمىگيرد جنسى را بخرد نه براى آن كه با عين آن و ترقى قيمتش تجارت كند. و يا مالى به ارث به كسى برسد و سپس قيمتش زيادتر شود و بفروشند اين ترقى قيمت خمس ندارد» در صورتى كه گاهى خلاف اين از حضرت عالى نقل مىشود آيا نظر مبارك تغيير كرده است؟
ج در فرض سؤال، ترقّى قيمت حتّى بعد از فروش خمس ندارد.
س 37- در استفتائى كه به حضرت مقدس آيتاللهى نسبت داده مىشود چنين