responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 442

مسأله 2748- اگر وارث ميت فقط برادر و خواهر و زن او باشد، زن ارث خود را به تفصيلى كه در صفحه 446 گفته مى‌شود مى‌برد و خواهر و برادر بطورى كه در مسائل گذشته گفته شد ارث خود را مى‌برند. و نيز اگر زنى بميرد و وارث او فقط خواهر و برادر و شوهر او باشد، شوهر نصف مال را مى‌برد و خواهر و برادر بطورى كه در مسائل پيش گفته شد ارث خود را مى‌برند. ولى براى آن كه زن يا شوهر ارث مى‌برد از سهم برادر و خواهر مادرى چيزى كم نمى‌شود و از سهم برادر و خواهر پدر و مادرى يا پدرى كم مى‌شود مثلًا اگر وارث ميت شوهر و برادر و خواهر مادرى و برادر و خواهر پدر و مادرى او باشد، نصف مال به شوهر مى‌رسد و يك قسمت از سه قسمت اصل مال را به برادر و خواهر مادرى مى‌دهند و آنچه مى‌ماند مال برادر و خواهر پدر و مادرى است، پس اگر همه مال او شش تومان باشد، سه تومان به شوهر و دو تومان به برادر و خواهر مادرى و يك تومان به برادر و خواهر پدر و مادرى مى‌دهند.

مسأله 2749- اگر ميت خواهر و برادر نداشته باشد، سهم ارث آنان را به اولادشان مى‌دهند و سهم برادرزاده و خواهر زاده مادرى به طور مساوى بين آنان قسمت مى‌شود و از سهمى كه به برادرزاده و خواهرزاده پدرى يا پدر و مادرى مى‌رسد هر پسرى دو برابر دختر مى‌برد.

مسأله 2750- اگر وارث ميت فقط يك جد يا يك جدّه است، چه پدرى باشد يا مادرى همه مال به او مى‌رسد و با بودن جدّ ميّت پدر جدّ او ارث نمى‌برد.

مسأله 2751- اگر وارث ميّت فقط جد و جده پدرى باشد، مال سه قسمت مى‌شود، دو قسمت را جد و يك قسمت را جده مى‌برد و اگر جد و جده مادرى باشد، مال را به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند.

مسأله 2752- اگر وارث ميت فقط يك جد يا جده پدرى و يك جد يا جده مادرى باشد مال سه قسمت مى‌شود، دو قسمت را جد يا جده پدرى و يك قسمت را جد يا جده مادرى مى‌برد.

مسأله 2753- اگر وارث ميت جد و جده پدرى و جد و جده مادرى باشد مال سه‌قسمت مى‌شود. يك قسمت آن را جد وجده مادرى به‌طور مساوى بين خودشان‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 442
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست