responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 216

مسأله 1375- قضاى نمازهاى يوميه لازم نيست به ترتيب خوانده شود مثلًا كسى كه يك روز نماز عصر و روز بعد نمازظهر را نخوانده، لازم نيست اول نماز عصر و بعد از آن نماز ظهر را قضا نمايد.

مسأله 1376- اگر بخواهد قضاى چند نماز غير يوميه مانند نماز آيات را بخواند يا مثلًا بخواهد قضاى يك نماز يوميه و چند نماز غيريوميه را بخواند، لازم نيست آنها را به ترتيب به جا آورد.

مسأله 1377- اگركسى نداند كه نمازهايى كه ازاو قضا شده كدام‌يك جلوتر بوده لازم نيست بطورى بخواند كه ترتيب حاصل شود و هر يك را مى‌تواند مقدم بدارد.

مسأله 1378- اگر كسى كه نمازهايى از او قضا شده مى‌داند كدام يك جلوتر قضا شده احتياط مستحب آن است كه به ترتيب قضا كند. و آنچه اول قضا شده اول بخواند و دومى را بعد و همين طور.

مسأله 1379- اگر براى ميتى مى‌خواهند نماز قضا بدهند و مى‌دانند آن ميت ترتيب قضا شدن را مى‌دانسته باز لازم نيست طورى قضا را به جا بياورند كه ترتيب حاصل شود.

مسأله 1380- اگر براى ميتى كه در مسأله پيش گفته شد بخواهند چند نفر را اجير كنند كه نماز بخوانند لازم نيست براى آنها وقت مرتب معين كنند كه با هم شروع نكنند در عمل.

مسأله 1381- اگر بدانند كه ميت ترتيب قضا شدن را نمى‌دانسته يا ندانند كه مى‌دانسته لازم نيست به ترتيب براى او قضا به جا بياورند.

مسأله 1382- در مسأله پيش اگر بخواهند چند نفر را براى به جا آوردن نماز ميت اجير كنند لازم نيست وقت معين كنند و مى‌توانند همه با هم شروع به قضا كنند.

مسأله 1383- كسى كه چند نماز از او قضا شده و شماره آنها را نمى‌داند مثلًا نمى‌داند چهار تا بوده يا پنج تا، چنانچه مقدار كمتر را بخواند كافى است و همچنين اگر شماره آنها را مى‌دانسته و فراموش كرده اگر مقدار كمتر را بخواند كفايت مى‌كند.

مسأله 1384- كسى كه نماز قضا از همين روز يا روزهاى پيش دارد مى‌تواند قبل از خواندن نمازى كه قضا شده نماز ادايى را بخواند و لازم نيست نماز قضا را جلو بيندازد.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 216
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست