responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 150

مسأله 944- اگر در نماز ظهر يا در نماز عصر نيت كند كه چهار ركعت نماز مى‌خوانم و معين نكند، ظهر است يا عصر، نماز او باطل است. و نيز كسى كه مثلًا قضاى نماز ظهر بر او واجب است، اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا يا نماز ظهر را بخواند، بايد نمازى را كه مى‌خواند، در نيت معين كند.

مسأله 945- انسان بايد از اول تا آخر نماز به نيت خود باقى باشد، پس اگر در بين نماز بطورى غافل شود كه اگر بپرسند چه مى‌كنى، نداند چه بگويد، نمازش باطل است.

مسأله 946- انسان بايد فقط براى انجام امر خداوند عالم نماز بخواند، پس كسى كه ريا كند يعنى براى نشان دادن به مردم نماز بخواند، نمازش باطل است خواه فقط براى مردم باشد، يا خدا و مردم هر دو را در نظر بگيرد.

مسأله 947- اگر قسمتى از نماز را هم براى غيرخدا به جا آورد، نماز باطل است، چه آن قسمت، واجب باشد مثل حمد وسوره، چه مستحب باشد مانند قنوت، بلكه اگر تمام نماز را براى خدا به جا آورد ولى براى نشان دادن به مردم در جاى مخصوصى مثل مسجد، يا در وقت مخصوصى مثل اول وقت، يا به طرز مخصوصى، مثلًا با جماعت نماز بخواند، نمازش باطل است.

تكبيرة الاحرام‌

مسأله 948- گفتن اللَّه اكبر در اول هر نماز واجب و ركن است و بايد حروف (اللَّه) و حروف (اكبر) و دو كلمه (اللَّه و اكبر) را پشت سر هم بگويد و نيز بايد اين دو كلمه به عربى صحيح گفته شود و اگر به عربى غلط بگويد، يا مثلًا ترجمه آن را به فارسى بگويد صحيح نيست.

مسأله 949- احتياط واجب آن است كه تكبيرة الاحرام نماز را به چيزى كه پيش از آن مى‌خواند، مثلًا به اقامه يا به دعايى كه پيش از تكبير مى‌خواند نچسباند.

مسأله 950- اگر انسان بخواهد (اللَّه اكبر) را به چيزى كه بعد از آن مى‌خواند مثلًا به (بسم اللَّه الرحمن الرحيم) بچسباند بايد (ر) اكبر را پيش بدهد.

مسأله 951- موقع گفتن تكبيرةالاحرام، بايد بدن آرام باشد و اگر عمداً در حالى كه بدنش حركت دارد، تكبيرةالاحرام را بگويد باطل است، و چنانچه سهواً حركت‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 150
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست