responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 92

كسى كه در ارث بردن از او اولويت دارد، در نماز نيز از ديگران اولى است، بنا بر اين اگر خود او خواست نماز بخواند يا كسى را براى نماز تعيين كند، مزاحمت او جايز نيست، بلكه بنابر اقوى صحّت عمل ديگرى مشروط به اذن او است. و اگر ميّت وصيت كرده باشد كه شخص معيّنى بر او نماز بخواند، بنابر احتياط (واجب) بايد ولىّ به او اذن دهد و او هم از ولىّ اذن بگيرد.

مسأله 4- مستحب است نماز ميّت به جماعت خوانده شود و احتياط (مستحب) آن است كه تمام شرايطى كه در امام جماعت، معتبر است از قبيل عدالت و مانند آن، در امام نماز ميّت هم معتبر باشد، بلكه احتياط (مستحب) آن است كه شرايطى كه در نماز جماعت معتبر است از قبيل نبود حائل (بين نمازگزاران) و مانند آن، در نماز جماعت بر ميّت هم معتبر مى‌باشد؛ اگر چه بعيد نيست به جز آنچه كه در صدق عرفى جماعت لازم است مانند فاصله زياد نداشتن و نبودن حائل ضخيم، شرايط امام جماعت و نماز جماعت در نماز جماعت ميّت، شرط نباشد. و در نماز جماعت بر ميّت، امام جماعت چيزى را به جاى مأموم نمى‌خواند (و مأمومين بايد اذكار و ادعيه را خود بخوانند).

مسأله 5- جايز است بر يك ميّت، هم‌زمان چند نفر به صورت فرادا و بلكه به صورت چند جماعت، نماز بخوانند و براى هر يك جايز است قصد وجوب كند مادامى‌كه كسى نمازش را تمام نكرده باشد، كه اگر تمام كرده باشد بقيه بايد قصد استحباب يا قربت بنمايند و همچنين است حكم افراد متعددى كه در يك نماز جماعت بر ميّت، نماز مى‌خوانند.

مسأله 6- جايز است مأموم در اثناى نماز جماعت بر ميّت، قصد فرادا كند به شرط آن‌كه به مقدارى كه به نماز ضرر مى‌رساند از ميّت فاصله نداشته باشد. و به شرط آن‌كه از محاذات با ميّت- كه در نماز ميّت به طور فرادا شرط است- خارج نباشد.

كيفيت نماز ميّت‌

نماز ميّت پنج تكبير است كه بعد از تكبير اول، شهادتين مى‌گويد و بعد از تكبير دوم، صلوات بر محمّد صلى الله عليه و آله و سلم و آل او مى‌فرستد و بعد از تكبير سوم، براى مؤمنين و مؤمنات دعا مى‌كند و بعد از تكبير چهارم، براى ميّت دعا مى‌كند، سپس با گفتن تكبير پنجم نماز را تمام‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 92
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست