responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 89

جريدتين‌

گذاشتن دو چوب تر با ميّت، از مستحبات مؤكده است؛ چه ميّت صغير باشد يا كبير، مرد باشد يا زن و گذاشتن آن‌ها با صغير بايد به قصد رجاء باشد. و افضل آن است كه آن‌ها از درخت خرما باشد و اگر درخت خرما ممكن نبود به ترتيب اولويت از درخت سدر يا بيد و يا انار و اگر آن هم نبود از هر درختى كه تر باشد. و بهتر است جريدتين به اندازه استخوان ذراع باشد؛ هرچند كمتر از اين مقدار حد اقل تا يك وجب و بيشتر از اين مقدار حد اكثر تا يك ذراع كفايت مى‌كند. چنان كه در كيفيت قرار دادن جريدتين بهتر است يكى از آن دو جريده در طرف راست بدن ميّت چسبيده به پوست از ترقوه تا هرجا كه رسيد، گذاشته شود و چوب ديگر بين پيراهن و سرتاسرى در طرف چپ بدن از ترقوه تا هرجا كه رسيد گذاشته شود.

تشييع جنازه‌

فضيلت تشييع جنازه فراوان و ثوابش بسيار قابل توجه است، تا آنجا كه در حديث آمده است: «كسى كه جنازه‌اى را تشييع كند، با هر قدمى كه بر مى‌دارد، تا زمانى كه برگردد صد هزار هزار حسنه خواهد داشت و صد هزار هزار گناه از او محو مى‌شود و صد هزار هزار درجه‌اش بالا برده مى‌شود و اگر بر ميّت نماز هم بگزارد صد هزار هزار ملائكه او را مشايعت مى‌كنند كه همه‌شان براى او استغفار مى‌كنند. و اگر در دفن حاضر شود خداوند صد هزار هزار ملائكه را مأمور خواهد كرد تا روز قيامت براى او طلب مغفرت كنند. و هر كس بر جنازه‌اى نماز بگزارد جبرئيل و هفتاد هزار هزار ملائكه بر او نماز مى‌گزارند و گناهان گذشته‌اش بخشيده مى‌شود و چنانچه بماند تا او را دفن كند و خاك بر او بريزد، در مقابل هر قدمى كه از هنگام شركت در تشييع جنازه تا بازگشت به منزل خود بر مى‌دارد يك قيراط پاداش خواهد داشت و قيراط هم‌وزن كوه احد است كه در كفه ترازوى اعمال او گذاشته مى‌شود».

آداب تشييع جنازه بسيار است كه از آن جمله است: كسى كه جنازه را حمل مى‌كند، هنگام حمل جنازه بگويد: «بسم اللَّه و باللَّه وصلى اللَّه على محمّد و آل محمّد، اللهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات».

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 89
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست