responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 79

فرزندان ميّت، و فرزندان بر اولادشان مقدم مى‌باشند و در طبقه دوم بنابر وجهى، جد مقدم بر برادران است هرچند كه خالى از تأمل نيست و برادران مقدم بر اولادشان مى‌باشند و در طبقه سوم عمو مقدم بر دايى است و هر دوى اين‌ها بر اولادشان مقدم مى‌باشند.

مسأله 5- شوهر نسبت به همسرش از تمام نزديكان او، تا هنگامى كه او را در قبر بگذارد، اولويت دارد؛ چه دائمى باشد يا موقت، ولى دومى (موقت) خالى از اشكال نيست.

مسأله 6- اگر ميّت در مورد تجهيزش به كسى غير از ولىّ وصيت نموده، بنابر احتياط (واجب) بايد هم از كسى كه به او وصيت كرده و هم از ولىّ اذن گرفت.

مسأله 7- ميّت و كسى كه او را غسل مى‌دهد از نظر زن و مرد بودن بايد مانند هم باشند، پس نبايد مرد، زن را و زن، مرد را هرچند با پوشش و بدون لمس و نگاه كردن باشد، غسل دهد، مگر بچه‌اى كه عمرش از سه سال بيشتر نيست كه هر يك از مرد و زن مى‌توانند بچه‌اى كه در جنسيت با آن‌ها همانند نيست را غسل دهند اگر چه برهنه باشد، و مگر زن و شوهر كه مى‌توانند همديگر را- حتى به طور برهنه- اگر چه هم‌جنس وجود داشته باشد، غسل دهند، حتى براى هر يك جايز است به عورت ديگرى نگاه كند، اگر چه مكروه است. و فرقى بين زن حرّه، امه، دائم، موقت و زنى كه طلاق رجعى داده شده قبل از پايان عدّه طلاق نيست، اگر چه در دوتاى آخر (موقت، مطلقه رجعيه) اشكالى هست.

مسأله 8- بدون اشكال، مرد مى‌تواند زن‌هاى محرم خود را و برعكس، در صورت نبود هم‌جنس حتى اگر برهنه باشند با ستر عورت، غسل دهد. و در صورت وجود هم‌جنس، مورد تأمل و اشكال است و نبايد احتياط ترك شود.

مسأله 9- مولا مى‌تواند امه خود را در صورتى كه زوجه ديگرى و يا در عده ديگرى و يا مبعّضه نباشد غسل دهد، بلكه بنابر احتياط (واجب) مكاتبه هم نبايد باشد، و اما غسل دادن امه مولايش را اشكال دارد.

مسأله 10- ميّتى كه معلوم نيست مرد است يا زن- اگر چه به علت خنثى بودن- بايد هر يك از مرد و زن او را از پشت پارچه‌اى غسل دهند.

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 79
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست