مسأله 7- اگر قبل از طهارت (وضو، غسل) خون استحاضه قطع شود، بايد تحصيل طهارت كرده نماز بخواند و اگر بعد از طهارت و قبل از خواندن نماز، خون به علت بهبودى از استحاضه قطع شود بايد طهارت را اعاده كرده نماز بخواند. و همچنين است اگر خون به طور موقت به اندازهاى قطع شود كه بتواند در وقت، وضو گرفته و نماز بخواند، ولى اگر به اندازه وضو گرفتن و خواندن نماز در وقت، خون قطع نشود، به طهارت اولى اكتفا كرده نماز مىخواند. و همچنين است اگر در اينكه زمان قطع موقت خون براى انجام آنها كافى است يا نه شك داشته باشد. و بنابر احتياط (واجب) زنى كه مىداند زمان قطع خونش براى هر دو كافى است و ليكن نمىداند كه قطع خون به علت بهبودى است يا به طور موقت، بايد دوباره تحصيل طهارت كند. و اگر در اثناى نماز، خون به علت بهبودى و يا به اندازه تحصيل طهارت و خواندن نماز قطع شود بايد دوباره تحصيل طهارت كرده نماز بخواند و اگر قطع خون به اندازه انجام آنها در وقت نباشد همان نماز را تمام كند. و اگر بعد از نماز خون قطع شود گرچه به علت بهبودى باشد، بنابر اقوى اعاده بر او واجب نيست.
مسأله 8- از آنچه گذشت احكام، اقسام و وظايف مستحاضه نسبت به نماز و روزه معلوم شد، و اما نسبت به ساير احكام: بدون اشكال، بايد مستحاضه قليله براى طواف واجب فقط وضو بگيرد و اگر متوسطه يا كثيره است بايد علاوه بر وضو غسل هم بكند و بنابر احتياط (واجب) وضويى را كه قليله براى نماز گرفته و قليله بودنش ادامه دارد، براى طواف واجب كفايت نمىكند و همچنين وضو و غسل متوسطه و كثيره كه به منظور نماز تحصيل شده براى طواف واجب كفايت نمىكند، خصوصاً اگر متوسطه، طواف واجب را در غير وقت نماز صبح و يا كثيره طواف را در غير سه وقت نماز انجام دهد، كه در اين دو صورت بنابر احتياط (واجب)، صحت طواف آنها مشروط به وضو و غسل مستقلى براى طواف است. و اما طواف مستحب از آنجايى كه مشروط به طهارت نيست، به خودى خود احتياج به وضو و غسل ندارد؛ گرچه مستحاضه متوسطه و كثيره براى وارد شدن به مسجد الحرام احتياج به غسل دارند اگر قائل به وجوب آن شديم. و اما مسّ نوشته قرآن
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله جلد : 1 صفحه : 70