responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 67

از طرف ديگر نمايان شود. و حكمش آن است كه براى هر نماز وضو گرفته و ظاهر فرج را در صورتى كه آلوده شده بشويد و بنابر احتياط (واجب) بايد پنبه را عوض كرده يا تطهير نمايد.

قسم دوم (استحاضه متوسطه):

آن است كه خون در پنبه نفوذ كرده و از طرف ديگر نمايان شود ولى از پنبه به پارچه روى آن جارى نشود. و حكمش علاوه بر آنچه كه در قليله ذكر شد اين است كه (در هر شبانه روز) يك غسل براى نماز صبح بر او واجب است، بلكه بنابر اقوى براى هر نمازى كه قبل از آن يا در بين آن خون استحاضه متوسطه ببيند، بنا بر اين اگر بعد از نماز صبح مستحاضه متوسطه شود بايد براى نماز ظهر و عصر غسل نمايد و اگر بعد از نماز ظهر و عصر مستحاضه متوسطه شود بايد براى نماز مغرب و عشا، غسل نمايد.

قسم سوم (استحاضه كثيره):

آن است كه خون از پنبه به پارچه روى آن جارى شود. و حكمش علاوه بر آنچه در قليله و متوسطه گذشت و علاوه بر لزوم تعويض پارچه يا تطهير آن اين است كه بايد براى نماز ظهر و عصر يك غسل ديگر انجام دهد و هر دو نماز را با هم بخواند و براى نماز مغرب و عشا نيز يك غسل نمايد و هر دو نماز را با هم بخواند، اين در صورتى است كه خون استحاضه كثيره را قبل از نماز صبح ببيند، ولى اگر بعد از نماز صبح مستحاضه كثيره شود بايد در آن روز دو غسل نمايد؛ يكى براى نماز ظهر و عصر و يكى براى مغرب و عشا و اگر بعد از نماز ظهر و عصر مستحاضه كثيره شود، يك غسل براى نماز مغرب و عشا مى‌كند. و ظاهر آن است كه در صورتى دو نماز را با يك غسل مى‌تواند بخواند كه آن دو نماز را با هم بخواند، و با هم خواندن دو نماز، رخصت است نه عزيمت (يعنى اجازه دارد كه چنين كند ولى لازم نيست)، پس اگر دو نماز را با هم نخواند بايد براى هر نماز يك غسل بكند. بنا بر اين از مطالب گذشته معلوم شد كه استحاضه صغرا (قليله) حدث اصغر است، مانند بول، پس اگر اين استحاضه ادامه پيدا كرد يا قبل از هر نمازى از نمازهاى پنج‌گانه حادث شود مثل حدث مستمر است، مانند سلس البول است، ولى استحاضه كبرا (كثيره) و وسطى (متوسطه) هم حدث اصغر و هم حدث اكبر مى‌باشند.

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 67
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست