نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله جلد : 1 صفحه : 611
تخلص از ربا با هيچ قسم از اقسام حيلهها جايز نيست.
مسأله 8- اگر چيزى در شهرى جزافى (به طور حدس و تخمين) و در شهر ديگر به طور موزون فروخته مىشود هر شهرى حكم خودش را دارد.
مسأله 9- بين پدر و فرزندش و بين مرد و همسرش ربا نيست و بين مسلمان و كافر حربى ربا نيست؛ به اين معنى كه گرفتن اضافى براى مسلمان جايز است. ولى بين مسلمان و ذمّى ربا هست. اين مقدارى از كلام در رابطه با رباى معاملى بود و اما بحث رباى قرضى ان شاء اللَّه تعالى خواهد آمد.
گفتارى درباره بيع صرف
بيع صرف، بيع طلا به طلا يا نقره، يا نقره به نقره يا طلا است. و بين سكّهدار آنها و غير آن فرقى نيست، حتى در «كلبتون» كه از ابريشم و يكى از طلا و نقره ساخته شده است، در صورتى كه به كلبتون ديگرى فروخته شود و طلا و نقرهاى كه در آنها است برابر هم حساب شود بيع صرف است. و اما اگر دو لباس (كه طلا و نقره در آنها به كار رفته) برابر هم حساب شود ظاهراً بيع صرف در آن جارى نيست و همچنين اگر (به عنوان لباس) به يكى از آنها فروخته شود. و در صحت بيع صرف قبض كردن هر دو در مجلس شرط است، پس اگر متفرّق شوند و هر دو قبض نكرده باشند، بيع باطل است. و اگر مقدارى قبض شود فقط در آن صحيح است و در آنچه قبض نشده، باطل است. و همچنين اگر يكى از آنها همراه با غير طلا و نقره، در يك معامله به يكى از آنها فروخته شود و همه را قبض نكنند تا متفرّق شوند نسبت به نقد (طلا يا نقره) باطل است و نسبت به غير آن صحيح است.
مسأله 1- اگر همراه يكديگر، از مجلس معامله مفارقت نمودند (كه خودشان از هم جدا نشوند) بيع باطل نيست؛ پس اگر قبل از آنكه جدا شوند، هر دو قبض كنند صحيح است.
مسأله 2- در معاوضه طلا و نقره وقتى تقابض (قبض از هر دو طرف) شرط است كه
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله جلد : 1 صفحه : 611