responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 511

مسأله 24- كسى كه در اين زمان‌ها با وجود وسايل نقليّه جديد در مكه قصد اقامه نمايد ظاهر اين است كه بعد از آن‌كه (از وقت قصدش) مدتى بگذرد كه با اينگونه وسايل (در آن مدت) به وطنش مى‌رسيد، جايز است كه هفت روز را روزه بگيرد اگر چه احتياط (مستحب) خلاف آن است؛ ليكن احتياط را ترك نكند كه بين روزه سه روز و هفت روز جمع ننمايد.

مسأله 25- اگر روزه سه روز را در مكه نتواند بگيرد و به محلش برگردد چنانچه ماه ذيحجه باقى‌مانده، بايد روزه را در آن ماه در جاى خودش بگيرد؛ ليكن بين آن سه روز و هفت روز، فاصله بيندازد. و اگر ماه گذشته باشد قربانى واجب است، كه بايد آن را در منى‌ ذبح كند و لو به اينكه نايب بگيرد.

مسأله 26- اگر بتواند روزه بگيرد و نگيرد تا فوت نمايد، بايد ولىّ او سه روز را از او قضا نمايد، و احتياط (واجب) آن است كه هفت روز را هم قضا نمايد.

سوم از واجبات منى‌: تقصير است.

مسأله 27- بعد از ذبح واجب است حلق (سر بتراشد) يا تقصير نمايد و بين آن دو مخيّر است، مگر چند دسته: اول: زنان كه بر عهده آن‌ها تقصير است نه حلق؛ پس اگر حلق نمايند كفايتشان نمى‌كند. دوم: صروره يعنى كسى كه اوّلين حج او است؛ كه بنابر احتياط (واجب) بر عهده او حلق است. سوم: ملبّد و او كسى است كه موى سرش را- با چيز چسبنده‌اى مانند عسل يا صمغ به منظور جلوگيرى از شپش و مانند آن- چسبانده است كه بنابر احتياط (واجب) بر عهده اين شخص سر تراشيدن است. چهارم: كسى كه موى خود را جمع نموده و پيچانده و گره زده است كه بنابر احتياط (واجب) بر عهده اين شخص سر تراشيدن است. پنجم: خنثاى مشكل كه اگر از اين سه دسته اخير نباشد بر او تقصير واجب است وگرنه بنابر احتياط (واجب) بايد بين تقصير و حلق جمع نمايد.

مسأله 28- در تقصير، چيدن مقدارى از مو يا ناخن با هر وسيله‌اى كه بخواهد كفايت مى‌كند، ولى بهتر آن است كه مقدارى از مو و مقدارى هم از ناخن بگيرد. و براى كسى كه بايد حلق نمايد احتياط (واجب) آن است كه همه سرش را بتراشد. و در تقصير و حلق جايز است كه خودش انجام دهد يا به ديگرى واگذار نمايد، و در هر دو نيّت با شرايطش‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 511
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست