نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله جلد : 1 صفحه : 468
وگرنه برايشان جايز است كه از يكى از ميقاتها محرم شوند.
سوم: «ادنى الحل» و آن ميقات براى هر عمره مفردهاى است چه بعد از حج قران يا افراد باشد يا نه. و افضل آن است كه از حديبيّه يا جعرانه يا تنعيم باشد. و تنعيم به مكه از غير آن نزديكتر است.
گفتارى درباره احكام ميقاتها
مسأله 1- احرام قبل از ميقاتها جايز نيست و منعقد نمىشود و عبور از آنها با حالت احرام كفايت نمىكند، بلكه بايد در ميقات، احرام را انشاء (با نيّت ايجاد) نمايد و از اين مطلب، دو مورد استثنا مىشود:
اوّلى از آنها: وقتى است كه محرم شدن قبل از ميقات را نذر كرده باشد، زيرا اين نذر جايز و صحيح است و عمل به آن واجب است و تجديد كردن احرام در ميقات واجب نيست و لازم نيست كه از آن عبور كند، و احتياط آن است كه مكان را معيّن كند؛ بنا بر اين نذر احرام بستن قبل از ميقات بدون آنكه جا را تعيين بكند بنابر احتياط (واجب) صحيح نيست. و اگر در تعيين بين دو مكان مردد باشد، بعيد نيست كه صحيح باشد به اينكه بگويد: براى خدا بر عهده من است كه احرام ببندم يا از كوفه يا از بصره، اگر چه احتياط (مستحب) خلاف آن است. و بين اينكه احرام براى حج واجب يا مستحب و يا براى عمره مفرده باشد فرقى نمىكند، البته اگر براى حج يا عمره تمتع باشد شرط است كه در ماههاى حج باشد.
مسأله 2- اگر نذر كند و عمداً يا از روى فراموشى نذرش را مخالفت كند و از همانجا (كه تعيين كرده) محرم نشود در صورتى كه از ميقات احرام ببندد احرامش باطل نيست، و اگر عمداً مخالفت نذرش را كرده دادن كفّاره بر او لازم است.
دوم آنها: جايى است كه بخواهد به عمره ماه رجب برسد و بترسد كه اگر احرام را تا ميقات تأخير بيندازد عمره رجبيّه فوت شود؛ بنا بر اين محرم شدن قبل از ميقات جايز است و برايش عمره ماه رجب محسوب مىشود اگر چه بقيه اعمال را در ماه شعبان بياورد
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله جلد : 1 صفحه : 468