responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 457

مسأله 16- نايب بعد از آن‌كه از انجام اعمال حج براى منوب عنه فراغت يافت، جايز است كه براى خود و ديگرى طواف نمايد و همچنين مى‌تواند براى خود و ديگرى عمره مفرده به جا آورد.

مسأله 17- اگر مردى مالى را به شخصى بدهد كه براى حج اجير بگيرد، براى اين شخص جايز است كه خودش حج را انجام بدهد در صورتى كه معلوم نباشد كه قصد آن مرد، اجير نمودن غير خود اين شخص بوده و لو به اينكه لفظى را كه به كار برده ظاهر در اين مطلب باشد، و اگر لفظ آن مرد ظاهر در اين (اجاره نمودن ديگرى) باشد نبايد از آن تخلف نمايد؛ مگر اينكه اطمينان به خلاف آن ظهور داشته باشد. بلكه احتياط (مستحب) آن است كه خودش انجام ندهد مگر اينكه بداند منظور دهنده مال اين بوده است كه حج تحقق پيدا كند. و اگر دهنده مال شخصى را تعيين كند، بايد همان را اجير نمايد مگر اينكه گيرنده پول بداند كه شخص تعيين شده، صلاحيت ندارد و دهنده مال در اين جهت اشتباه كرده است، يا اينكه بداند كه آن شخص را به عنوان يكى از افراد معرفى نموده است (نه آن‌كه خصوصيتى داشته باشد).

گفتارى درباره حج مستحبى‌

مسأله 1- براى كسى كه شرايط (حج) از قبيل بلوغ و استطاعت و غير اين‌ها را ندارد، مستحب است هر وقت كه ممكن شود حج نمايد و همچنين است كسى كه حج واجبش را انجام داده باشد. و تكرار حج بلكه انجام آن در هر سال مستحب است، بلكه ترك حج در پنج سال پى‌درپى مكروه مى‌باشد. و مستحب است كه در وقت خروج از مكه، نيّت برگشت به حج را داشته باشد و نيّت برنگشتن مكروه است.

مسأله 2- مستحب است كه تبرعاً از طرف خويشان و غير ايشان چه زنده و چه مرده باشند حج نمايد. و همچنين مستحب است به نيابت حضرات معصومين عليهم السلام چه زنده و چه فوت كرده باشند حج نمايد. و طواف به نيابت حضرات معصومين عليهم السلام مستحب است و به نيابت غير معصومين چه مرده و چه زنده باشند در صورتى كه در مكه حضور نداشته باشند يا معذور از طواف باشند مستحب است. و ديگرى را به حج فرستادن، مستطيع باشد

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 457
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست