responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 369

مسأله 2- اگر درخت‌هاى خرما يا انگور يا مزارع كشاورزى در شهرهايى دور از يكديگر داشته باشد كه محصول بعض آن‌ها قبل از بعض ديگر به دست مى‌آيد اگر چه با فاصله يك ماه يا دو ماه يا بيشتر باشد، بايد همه آن‌ها به يكديگر ضميمه شود- به شرط آن‌كه آن محصول‌ها مربوط به يك سال باشد- و در اين صورت اگر محصولات به دست آمده به حد نصاب برسد وجوب به آن تعلّق مى‌گيرد و زكات واجبش پرداخت مى‌شود. و آنچه به دست نيامده هر زمان به دست آمد- كم باشد يا زياد- زكاتش واجب است و اگر مقدارى كه زودتر به دست آمده به حد نصاب نرسد صبر مى‌كند تا مقدارى كه نصاب را تكميل مى‌كند به دست آيد. و اگر درخت خرما يا انگورى داشته باشد كه در سال دو نوبت ميوه مى‌دهد، نوبت دوم به اول- با اشكالى كه در مسأله هست- ضميمه مى‌شود.

امر دوم: آن است كه يا با كشت كردن- اگر از كشتنى‌ها است- مالك شود

و يا آن‌كه زراعت و يا ميوه به همراه درخت و يا به تنهايى- قبل از تعلّق زكات- به ملك او منتقل گردد كه در صورتى كه- علاوه بر اينكه قبل از تعلق زكات به ملك او در آمده- در ملك او رشد و نموّ داشته باشد بنابر اقوى دادن زكات بر او واجب است، و در غير اين صورت، بنابر احتياط (واجب).

مسأله 3- مشهور نزد متأخرين (فقها) آن است كه وقت تعلق زكات، هنگام دانه بستن در زراعت (گندم و جو) و هنگام پيدايش شايستگى يعنى هنگام زرد يا سرخ شدن، در مورد ميوه درخت خرما، و هنگام غوره شدن در مورد ميوه درخت انگور است. ولى اقوى آن است كه معيار اين است كه اسم «گندم» يا «جو» يا «خرما» (تمر) به آن‌ها گفته شود (يعنى وقتى كه اين اسامى بر آن‌ها صدق كند) و در مورد كشمش، احتياط در مورد تفاوت بين دو قول در مسأله ترك نشود.

مسأله 4- وقت وجوب اخراج زكات، زمان تصفيه و جدا كردن گندم و جو از كاه، و چيدن خرما و كشمش است. و اين همان وقتى است كه اگر دادن زكات را از آن تأخير بيندازد ضامن است و عامل زكات (كسى كه براى جمع‌آورى زكات فرستاده مى‌شود) مى‌تواند در اين زمان زكات را از مالك مطالبه كند و بر مالك لازم است قبول كند، و اگر

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 369
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست