responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 332

دو نفر عادل بلكه يك عادل خبر دهد، وگرنه، بنابر اقوى كفّاره هم واجب است.

هشتم: آن‌كه در هواى صاف به واسطه تاريكى يقين كند كه شب شده و افطار كند، بعد معلوم شود كه شب نبوده، ولى اگر علّتى (مانند ابر و غبار شديد) در هوا باشد و لذا گمان كند شب شده و افطار كند، بعد معلوم شود اشتباه كرده (و مغرب نبوده)، قضا بر او واجب نيست.

نهم: آن‌كه براى خنك شدن به وسيله مضمضه يا غير آن آب را در دهان كند و بى‌اختيار داخل حلق شود. و همچنين است اگر آب را بى‌جهت در دهان نمايد (و بى‌اختيار فرو رود قضاى روزه واجب است) و اما اگر فراموش كند (كه روزه است) و آب را فرو ببرد قضا بر او واجب نيست. و همچنين است اگر براى وضوى نماز مضمضه كند و بى‌اختيار فرو رود قضا بر او واجب نيست. و احتياط (مستحب) آن است كه به موردى كه وضو براى نماز واجب باشد اكتفا شود، اگر چه واجب نبودن قضا (در مضمضه) براى هر وضويى بلكه براى مطلق طهارت، خالى از قوّت نيست.

شرايط صحيح بودن روزه و واجب بودن آن‌

مسأله 1- شرايط صحيح بودن روزه چند چيز است: اسلام، ايمان، عقل و خالى بودن از حيض و نفاس. بنا بر اين روزه از غير مؤمن اگر چه در قسمتى از روز ايمان نداشته باشد، صحيح نيست. پس اگر در بين روز، مرتدّ شود و دوباره به اسلام برگردد، روزه او صحيح نيست؛ اگر چه روزه معيّنى باشد و قبل از ظهر تجديد نيّت كند. و همچنين است روزه از شخص ديوانه؛ اگر چه ادوارى باشد، خواه تمام روز را فراگيرد و خواه در قسمتى از روز باشد. و همچنين است كسى كه مست يا بيهوش شود و براى كسى كه از مستى به هوش آيد، اگر قبلًا نيّت روزه داشته احتياط (واجب) آن است كه روزه آن روز را تمام كند و قضايش را هم بگيرد و براى كسى كه از بى‌هوشى به هوش آمده و قبلًا هم نيّت روزه داشته احتياط (واجب) آن است كه آن را تمام كند و اگر نيّت روزه نداشته، قضا كند. و روزه شخص خواب، اگر قبل از خواب، نيّت روزه داشته، صحيح است اگر چه تمام روز را خواب باشد. و همچنين روزه زن حائض و نفساء صحيح نيست، اگر چه يك لحظه قبل از

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 332
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست