responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 326

نمى‌شود، ولى كسى را كه اكراه مى‌كنند و خودش چيزى را مى‌خورد، روزه‌اش باطل مى‌شود. و اگر از مخالفين، در امرى كه به فتوا يا حكم آنان بر مى‌گردد، تقيّه كند، روزه‌اش باطل نمى‌شود، پس اگر به خاطر تقيّه چيزى را كه مخالفين مبطل روزه نمى‌دانند مرتكب شود، بنابر اقوى روزه او صحيح است و همچنين است اگر قبل از برطرف شدن سرخى (طرف مشرق، از روى تقيه) افطار كند، بلكه همچنين است اگر روزى را كه يوم الشك است (نمى‌داند از ماه رمضان است يا شوال) به خاطر حكم قضات آنان به حسب موازينى كه دارند، از روى تقيّه افطار كند، در صورتى كه تا آخر بر شك باقى بماند، بنابر اقوى نبايد قضا كند، البته اگر بداند كه حكم آنان به عيد بودن بر خلاف واقع است، بايد به خاطر تقيّه افطار كند و بنابر احتياط (واجب) بايد قضاى آن روز را بگيرد.

آنچه براى روزه‌دار مكروه است‌

مسأله 1- براى روزه‌دار چند چيز مكروه است:

از جمله آن‌ها است: مباشرت با زن‌ها، به بوسيدن و لمس كردن و بازى كردن، و كراهت آن براى جوان پرشهوت و كسى كه شهوتش تحريك مى‌شود، شديدتر است. اين در صورتى است كه با اين اعمال قصد انزال نداشته باشد و عادت او هم نباشد كه با اين كارها انزال شود وگرنه، در روزه معيّن حرام است، بلكه حتى براى كسى كه معمولًا به اين صورت شهوتش تحريك نمى‌شود، ولى احتمال تحريك شدن را مى‌دهد، ترك آن بهتر است.

و از جمله آن‌ها است: سرمه كشيدن اگر با ريختن در چشم باشد يا در آن مشك باشد يا از آن به حلق برسد يا ترس رسيدن آن باشد و يا به خاطر صبر و مانند آن، كه در سرمه هست طعم آن را در حلق بيابد.

و از جمله آن‌ها است: خون گرفتنى كه باعث ضعف شود، با حجامت باشد يا غير آن، بلكه هر كارى كه باعث ضعف يا سبب تحريك صفرا باشد، بدون آن‌كه فرقى بين ماه رمضان و غير رمضان باشد، اگر چه كراهت در ماه رمضان شديدتر است، بلكه خون گرفتن در ماه رمضان يا در هر روزه واجب معيّن، اگر بداند كه موجب غشوه‌اى كه مبطل است، مى‌گردد و ضرورتى هم نباشد، حرام است.

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 326
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست