responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 304

با امام بنشيند و تشهد بخواند و وقتى كه امام سلام داد بايستد و نماز بخواند و به اين نيّت و تكبير اكتفا كند و فضيلت جماعت حاصل مى‌شود، اگر چه ركعتى را هم نرسيده باشد.

شرايط نماز جماعت‌

اين شرايط علاوه بر آنچه كه گذشت، چند چيز است:

اول: بين مأموم و امام يا بين بعضى از مأمومين و بعضى ديگر كه واسطه اتّصال او به امام مى‌باشند، حائلى كه مانع ديدن است وجود نداشته باشد. اين در صورتى است كه مأموم مرد باشد، ولى اگر زن به مرد اقتدا كند، وجود حائل بين او و امام يا بين او و مأمومين مرد، مانع ندارد، ولى وجود حائل بين مأموم زن و زن‌هاى مأموم ديگر كه واسطه اتّصال او به امام هستند و همچنين بين او (زن) و بين امام، اگر زن باشد- بر فرض مشروع بودن امام جماعت شدن زن- محل اشكال است.

دوم: جايى كه امام ايستاده بالاتر از جاى مأمومين نباشد، مگر آن‌كه به مقدار اندكى باشد و احتياط اين است كه به مقدارى كه عرفاً- و لو با مسامحه- نگويند كه جاى امام بلندتر است، اكتفا شود. ولى بالاتر بودن جاى مأموم از جاى امام هر چند خيلى بالاتر باشد مانعى ندارد، ولى در صورتى كه بلندى متعارف باشد مثل پشت‌بام دكان و خانه، نه مثل ساختمان‌هاى بلندى كه در زمان ما معمول است، بنابر احوط (وجوبى).

سوم: مأموم از امام يا از صف جلوتر زيادتر از معمول فاصله نداشته باشد و احتياط آن است كه بين جاى سجده مأموم و جاى ايستادن امام يا بين سجده كسى كه (در صف) عقب ايستاده است و جاى ايستادن كسى كه (در صف) جلو قرار گرفته، بيشتر از يك قدم معمولى، فاصله نباشد و احتياط بيشتر از آن اين است كه جاى سجده شخصى كه عقب ايستاده بدون فاصله پشت پاى كسى كه جلوتر است قرار بگيرد.

چهارم: جاى ايستادن مأموم جلوتر از محل ايستادن امام نباشد و احتياط (واجب) آن است كه از امام عقب‌تر بايستد هر چند كم باشد، و چنان كه جاى مأموم جلوتر نباشد، ولى به جهت بلندى قدّش، در ركوع و سجده از امام جلوتر قرار بگيرد، ضررى نمى‌رساند، اگر چه احتياط (مستحب) آن است كه در تمام حالات نماز، جلوتر نبوده،

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 304
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست