responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 296

نسبت به برگشتن غفلت داشته باشد، احتياطى كه ترك آن سزاوار نيست آن است كه بين قصر و تمام جمع نمايد، اگر چه بنابر اقوى مادامى‌كه سفر جديدى را شروع نكرده باشد، بايد بر تمام خواندن، باقى بماند.

مسأله 15- اگر براى مسافرى كه در جايى مقيم شده است، سفرى پيش بيايد، سپس تصميم بگيرد به محل اقامت برگردد و ده روز در آنجا بماند، اگر اين تصميم به برگشت، بعد از رسيدن به چهار فرسخى باشد بايد در حال رفتن و در مقصد و در برگشتن، نماز را شكسته بخواند و اگر قبل از چهار فرسخى محل اقامت باشد، در حال رفتن، بعد از گذشتن از حد ترخّص تا تصميم گرفتن به برگشتن، بايد نماز را شكسته بخواند و قضا نمودن نمازى كه شكسته خوانده، واجب نيست و در حال تصميم به برگشت، احتياط (مستحب) اين است كه جمع بخواند، گرچه اقرب اين است كه همچنان شكسته بخواند. و همچنين اگر تصميم بگيرد كه به محل اقامت برگردد، ولى ده روز در آنجا نماند، بايد- حتى در محل اقامت- نماز را شكسته بخواند.

مسأله 16- اگر به نيّت قصر، داخل نماز شود، سپس در اثناى آن تصميم به اقامت بگيرد، بايد آن نماز را تمام بخواند. و اگر قصد اقامت نمايد و به نيّت تمام، داخل نماز شود، سپس در اثناى نماز از قصد اقامت عدول نمايد، اگر قبل از داخل شدن در ركوع ركعت سوم باشد، بايد آن نماز را به طور قصر تمام كند و اگر بعد از داخل شدن در ركوع ركعت سوم و قبل از تمام كردن نماز باشد، بنابر اقوى نمازش باطل است و بايد شكسته بخواند، اگر چه احتياط (مستحب) آن است كه آن نماز را چهار ركعتى تمام كند، سپس به طور قصر آن را اعاده نمايد و مادامى‌كه سفر نكرده، جمع بخواند.

سوم از قطع كننده‌هاى سفر: سى روز با حالت ترديد در جايى ماندن است.

و ملحق به تردّد است مسافرى كه تصميم مى‌گيرد فردا برود يا پس‌فردا ولى نرود و به همين صورت (ادامه يابد) تا اينكه سى روز بگذرد، بلكه ملحق به اين قسم است كسى كه مثلًا تصميم بر اقامت نُه روز مى‌گيرد و پس از نُه روز، تصميم بر اقامت نُه روز ديگر مى‌گيرد و به همين صورت تا سى روز نماز را قصر مى‌خواند، و پس از سى روز، اگر چه به مقدار خواندن يك نماز چهار ركعتى باقى بماند، بايد تمام بخواند.

 

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 296
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست