responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 273

فرع پنجم: نماز جمعه- مانند نماز صبح- دو ركعت است.

و مستحب است در نماز جمعه، حمد و سوره بلند خوانده شود و در ركعت اول، سوره جمعه و در ركعت دوم، سوره منافقون خوانده شود. و در نماز جمعه دو قنوت است، يكى از آن‌ها قبل از ركوع ركعت اول است و دومى بعد از ركوع ركعت دوم مى‌باشد. و قبلًا بعضى از احكام مربوط به نماز جمعه در مباحث قرائت و غير آن گذشت. و احكام نماز جمعه در شرايط و موانع و مبطلات و خلل (نقايص و زيادات) و شك و سهو و غير اين‌ها، همان است كه در كتاب طهارت و نماز گذشت.

نماز عيد فطر و عيد قربان‌

و اين نماز با حضور امام عليه السلام و باز بودن دستش و گرد آمدن بقيّه شرايط واجب است و در زمان غيبت (حضرت مهدى عجّل اللَّه تعالى فرجه) مستحب است و احتياط (واجب) آن است كه در زمان غيبت به صورت فرادا خوانده شود، و جماعت خواندن آن به قصد رجاء- نه به قصد اينكه شرعاً وارد شده است- مانعى ندارد. و وقت آن از طلوع خورشيد تا زوال (ظهر شرعى) است و اگر فوت شود قضا ندارد. و اين نماز دو ركعت است؛ در هر يك از دو ركعت، حمد و سوره‌اى مى‌خواند و افضل آن است كه در ركعت اول، سوره «شمس» و در ركعت دوم، سوره «غاشيه» يا در ركعت اول سوره «اعلى» و در ركعت دوم، سوره «شمس» بخواند و بعد از سوره در ركعت اول، پنج تكبير و پنج قنوت است كه بعد از هر تكبير يك قنوت است و در ركعت دوم، چهار تكبير و چهار قنوت است كه بعد از هر تكبير يك قنوت است و در قنوت، هر ذكر و دعايى مانند ساير نمازها كفايت مى‌كند و اگر در قنوت به اميد ثواب دعايى را كه معروف است بخواند، مانعى ندارد و خوب است و دعا اين است:

«اللَّهُمَّ اهْلَ الْكِبْرِياءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ اهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ اهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ اهْلَ التَّقْوى‌ وَ الْمَغْفِرَةِ، أَسأَلُكَ بِحَقِّ هذَا الْيَوْمِ الَّذى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ كَرَامَةً وَ مَزِيداً انْ تُصَلِّىَ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ انْ تُدْخِلَنِى فى كُلِّ خَيْرٍ ادْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ انْ تُخْرِجَنِى مِنْ كُلِّ سُوءٍ اخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ. اللَّهُمَّ انِّى أَسْأَلُكَ خَيْرَ ما سَأَلَكَ بِهِ عِبادُكَ الصَّالِحُونَ‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 273
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست