responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 272

بچه‌ها و زنان در نماز جمعه صحيح نيست، هرچند بگوييم براى مثل اين‌ها در غير نماز جمعه، امام بودن جايز است.

فرع دوم: اذان دوم در روز جمعه بدعت و حرام است،

و آن اذانى است كه مخالفين بعد از اذانى كه وظيفه است مى‌گويند، و گاهى به آن، اذان سوم گفته مى‌شود و شايد به اين حساب باشد كه نسبت به اذان و اقامه سوم است، يا سومين اذان نسبت به اذان اعلام و اذان نماز است، يا سومين اذان به اعتبار اذان صبح و ظهر است. و ظاهر اين است كه آن، غير اذان عصر است.

فرع سوم: بعد از اذان (ظهر) در روز جمعه، خريدوفروش و معاملات ديگر [زمان غيبت حضرت مهدى عجّل اللَّه تعالى فرجه الشريف حرام نيست‌]

در اين زمان (زمان غيبت حضرت مهدى عجّل اللَّه تعالى فرجه الشريف) كه نماز جمعه وجوب تعيينى ندارد، حرام نيست.

فرع چهارم: [حكم تعذر سجده در اثر ازدحام و مانند آن‌]

اگر مأموم در ركعت اوّلى كه ركوع آن را به امام رسيده در اثر ازدحام و مانند آن نتواند با امام سجده كند، چنانچه برايش ممكن است كه سجده نموده و قبل از ركوع (ركعت دوم) يا در ركوع به امام برسد، بايد انجام دهد و نماز جمعه‌اش صحيح است و اگر نتواند اين چنين خود را به امام برساند، در ركوع (ركعت دوم) از او متابعت نمى‌كند، بلكه به متابعت از او در دو سجده (ركعت دوم) اكتفا مى‌نمايد و آن دو سجده را براى ركعت اول نيّت مى‌كند كه يك ركعت از نماز جمعه‌اش با امام تكميل مى‌شود و پس از آن ركعت دوم را خودش انجام مى‌دهد و نمازش تمام است. و اگر با آن دو سجده ركعت دوم را نيّت كند، گفته شده آن دو را به حساب نمى‌آورد و براى ركعت اول سجده مى‌كند و ركعت دوم را مى‌خواند و نمازش صحيح است و اين قول در روايت آمده است و گفته شده نمازش باطل است و احتمال دارد در صورتى كه از روى غفلت يا جهل، آن سجده‌ها را براى ركعت دوم نيّت كرده باشد، اين دو سجده براى ركعت اول قرار گيرد و ركعت دوم را مثل فرض اول بخواند. و اين مسأله خالى از اشكال نيست، بنا بر اين احتياط (واجب) آن است كه آن دو سجده را حساب نكند و براى ركعت اول، سجده به جا آورد (و نماز را تمام كند) و ظهر را هم بخواند. و همچنين است اگر با آن دو سجده، تبعيّت امام را قصد نموده باشد.

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 272
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست