responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 128

حيوانى كه خون جهنده نداشته و گوشت هم ندارد، مثل پشه و مگس و مانند اين‌ها. اما بول و مدفوع حيوان حرام گوشت كه خون جهنده ندارد ولى گوشت دارد مورد اشكال است؛ اگر چه پاك بودن آن و مخصوصاً مدفوع آن خالى از وجه نيست، همان طور كه بنابر اقوى بول و مدفوع پرنده حرام گوشت نجس است.

مسأله 2- اگر در مدفوع حيوانى شك كند كه آيا از حلال گوشت است يا حرام گوشت، چه از اين جهت كه خود حيوان صاحب اين مدفوع مشكوك است (معلوم نيست حلال گوشت است يا حرام گوشت) و چه از اين جهت كه معلوم نيست اين مدفوع از فلان حيوان است كه مدفوعش نجس مى‌باشد يا از حيوانى است كه مدفوعش پاك است مانند اينكه چيزى را ببيند و نداند كه فضله موش است يا فضله سوسك در هر دو صورت (اين مدفوع مشكوك) محكوم به طهارت است و همچنين است اگر در مدفوعى شك كند كه آيا از حيوانى است كه خون جهنده دارد و يا از حيوانى است كه نه گوشت دارد و نه خون جهنده مانند مثال گذشته (مگس، پشه). و اما اگر شك كند در اينكه آن مدفوع از حيوانى است كه خون جهنده دارد و يا از حيوانى است كه گوشت دارد ولى خون جهنده ندارد- در صورتى كه معلوم باشد كه از حيوان حرام گوشت است- مورد اشكال است همان طور كه گذشت؛ اگر چه پاك بودن آن خالى از وجه نيست.

سوم: منى هر حيوانى كه خون جهنده دارد؛

چه حلال گوشت باشد و چه حرام گوشت.

و اگر خون جهنده نداشته باشد منى آن پاك است.

چهارم: مردار حيوانى كه خون جهنده دارد

- قسمت‌هايى از آن كه حيات در آن‌ها حلول كرده- و هر آنچه از بدن او در وقتى كه زنده است از قسمت‌هايى كه حيات در آن حلول نموده قطع شود (كه آن هم نجس است) مگر اجزاى كوچكى كه از بدن جدا مى‌شود، مانند جوش، زگيل و پوسته لب و پوسته‌اى كه روى زخم‌ها وقت خوب شدنش مى‌بندد، و پوسته‌هاى بيمارى گرى و مانند آن. و آنچه كه حيات در آن حلول نكرده است مانند استخوان، شاخ، دندان، منقار، ناخن، سم، مو، پشم، كرك و پر مردار، پاك است و همچنين تخم مرغ مردار حلال گوشت كه به وسيله پوسته رويى پوشيده شده باشد- بلكه‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 128
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست