responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 121

مسأله 8- تيمّم بر رمل (نوعى ماسه) و همچنين بر شوره‌زار مكروه است، بلكه تيمّم بر بعضى از اقسام شوره‌زار كه به آن زمين گفته نمى‌شود، جايز نيست. و مستحب است بعد از زدن دست بر زمين، دست‌ها را بتكاند و همچنين مستحب است آنچه كه به آن تيمّم مى‌شود از ارتفاعات و بلندى‌هاى زمين باشد، بلكه مكروه است كه از قسمت‌هاى پست زمين باشد.

كيفيت تيمّم‌

مسأله 1- كيفيت تيمّم- در حال اختيار- آن است كه كف دو دست را با هم يكباره بر زمين بزند، سپس پيشانى و هر دو جبين را با هر دو كف دست هم‌زمان مسح نمايد؛ به طورى كه از رستنگاه مو تا طرف بالاى بينى و تا ابروها را در بر بگيرد، و احتياط (واجب) آن است كه ابروها را هم مسح نمايد، سپس تمام پشت دست راست را، از مچ تا نوك انگشتان با كف دست چپ مسح نمايد و سپس تمام پشت دست چپ را با كف دست راست، مسح كند. و لابه‌لاى انگشت‌ها جزء پشت دست محسوب نمى‌شود؛ زيرا منظور از پشت دست جايى است كه ظاهر بشره دستى كه با آن مسح مى‌نمايد به آن برسد، بلكه در مسح، تعمق و دقت زياد معتبر نيست. و بنابر احتياط (مستحب) گذاشتن دست‌ها بر زمين به طورى كه صدق زدن بر آن نكند كفايت نمى‌كند، گرچه كافى بودن آن خالى از قوّت نيست و همچنين زدن يك دست و يا زدن هر دو، به طورى كه يكى پس از ديگرى باشد و يا زدن پشت آن‌ها بر زمين كفايت نمى‌كند و زدن قسمتى از كف دست، به طورى كه عرفاً صدق زدن تمام كف دست بر زمين نكند كافى نيست و همچنين مسح پيشانى با يكى از آن‌ها و يا با هر دوى آن‌ها، ولى به طورى كه يكى پس از ديگرى باشد كافى نيست.

و در مسح صورت، مسح همه پيشانى و دو طرف آن (دو جبين) با تمام دو كف دست به طور متعارف- به اينكه قسمت راست آن با دست راست و قسمت چپ آن با دست چپ مسح شود- كفايت مى‌كند. و در مسح دو دست، گذاشتن درازاى كف هر دست بر پهناى پشت دست ديگر و كشيدن تا سر انگشت‌ها، كفايت مى‌كند.

مسأله 2- اگر زدن كف دست بر زمين و مسح با كف آن ممكن نباشد بايد با پشت دست انجام دهد، و اين در صورتى است كه به طور كلى ممكن نباشد، اما اگر قسمتى از آن‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 121
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست