responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 103

و از آن جمله اينكه: دست را با انگشتان بازروى قبر قرار داده به طورى كه اثر آن‌ها در اثر فشار دادن روى قبر بماند و هفت مرتبه سوره مباركه انا انزلناه را بخواند و به مانند كيفيت زير براى او دعا و استغفار نمايند: «اللّهم جاف الارض عن جنبيه و اصعد اليك روحه و لقّه منك رضواناً و اسكن قبره من رحمتك ما تغنيه به عن رحمة من سواك». و مانند: «اللّهم ارحم غربته وصل وحدته و آنس وحشته و آمن روعته و افض عليه من رحمتك و اسكن اليه من برد عفوك وسعة غفرانك و رحمتك ما يستغنى بها عن رحمة من سواك و احشره مع من كان يتولّاه». و اين مستحبات اختصاص به حالت دفن ندارد، بلكه در هنگام زيارت هر ميّت مؤمنى در هر زمان و در هر حال، اين امور مستحب است، چنان كه زيارت قبور، آداب و دعاهاى مخصوص دارد كه در كتب مفصل ذكر شده است.

و از آن جمله اينكه: پس از پايان دفن و برگشتن و انصراف تشييع كنندگان، ولىّ ميّت يا كسى كه ولىّ به او امر مى‌كند، با صداى بلند، اصول دين و مذهبش را، كه عبارت از اقرار به توحيد و پيامبرى خاتم انبياء صلى الله عليه و آله و سلم و امامت ائمه معصومين عليهم السلام و اقرار به آنچه كه پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم آورده است و اقرار به رستاخيز و حشر و حساب و ميزان و صراط و بهشت و جهنم را، به او تلقين كند و به سبب اين تلقين ان شاء اللَّه از سؤال نكير و منكر جلوگيرى مى‌شود.

و از آن جمله اينكه: اسم ميّت روى قبر يا بر لوح يا سنگى نوشته شود و نزد سر او نصب نمايند.

و از آن جمله اينكه: خويشان، نزديك هم دفن شوند.

و از آن جمله است: محكم كردن قبر.

اما مكروهات هم چند چيز است:

از آن جمله اينكه: دفن دو ميّت در يك قبر مانند قرار دادن آن‌ها در يك تابوت مكروه است. و از آن جمله است: فرش كردن داخل قبر با ساج، مگر آن‌كه زمين مرطوبى باشد، و اما كراهت فرش كردن با غير ساج مانند سنگ و آجر مورد تأمل است، اگر چه استحباب قرار دادن ميّت بر روى خاك خالى از وجه نيست. و از آن جمله است: وارد شدن پدر در قبر فرزند، زيرا ترس آن است كه بى‌تابى كرده اجرش از بين برود. و از آن جمله اينكه: خويشان روى او خاك بريزند. و از آن جمله است: مسدود

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 103
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست