نام کتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 4 صفحه : 703
به جبههها- آيا تا قبل از اينكه بدهى خمس خود را بدهد، مىتواند اين كمكها را بكند يا خير؟ يادآورى مىشود كه اين كمك را نه بابت خمس مىخواهد بكند، بلكه به عنوان انفاق از مال خود. يا اينكه تا قبل از اينكه بدهى او از خمس تمام نشده، نمىتواند بابت انفاق يا مثلًا هديه و ساير امور خيريه بپردازد.
بسمه تعالى، بدهى شرعى را بايد به موقع ادا كند و كمك و انفاق از مال خود به ديگران مانع ندارد.
2. استخارهاى را دو نفر كردهاند و در نتيجه، آن دو نفر به نتيجه استخاره راضى نيستند و با مشورت ديگران، آنها گفتهاند كه اينجا اصلًا جاى استخاره نبوده. حالا سؤال اين است كه آيا در موارد فوق مىتوان نتيجه استخاره را ناديده گرفت يا اينكه وقتى كه گرفته شد، بايد حتماً از آن اطاعت نمود؟
بسمه تعالى، استخاره شرعاً الزامآور نيست.
3. كسانى كه با خريدن خانهاى مقدار زيادى بدهكار مىشوند، به طورى كه سالهاى متوالى بايد اين بدهى را بپردازند، براى چنين كسانى مسأله خمس به چه صورت است؟ مثلًا فرض بفرماييد سالى بايد 000/ 30 تومان بدهى بدهد، به مدت مثلًا 15 سال. علاوه بر 000/ 30 تومان بدهى ممكن است در بعضى از سالها درآمد او بيشتر باشد از اين بدهى؛ مثلًا 000/ 15 تومان هم براى خودش بماند؛ تكليف خمس او چگونه است براى اين مقدارى كه درآمد ساليانه اوعلاوه بر بدهى ساليانه منزل است؟
مه تعالى، زايد بر اقساط پرداختى، هر سال اگر زايد بر مؤونه چيزى باقى ماند خمس دارد.
4. آيا مىتواند با اين درآمدهاى بيش از بدهى براى خود امكانات زندگى تهيه نمايد يا اينكه بايد اول همه بدهىها را بپردازد، بعد به ايجاد امكانات بعدى بپردازد؟
بسمه تعالى، چنانچه مورد حاجت باشد از مؤونه محسوب است و اشكال ندارد.
5. پسر جوانى كه تا قبل از ازدواج، سه دانگ منزلى را داشته و با پدر و مادرش شريك بوده و در موقع ازدواج، اين منزل را به دليل نياز آنها، به آنها واگذار نموده (البته نه با سند، بلكه استفاده از منزل را) و خود رفته يك منزل به اندازه نيازش خريده و زير بار بدهى زيادى رفته است تا پدر و مادر خود را خانه به دوش نكند. آيا اين وضعيت به منزله داشتن دو خانه براى اين جوان محسوب مىشود يا اينكه در حقيقت، مسكن مورد نياز محسوب مىشود كه نياز به پرداخت خمس آن نمىباشد؟ اگر چنانچه بايد خمس آن حساب شود، نحوه محاسبه آن را نيز بفرماييد.
بسمه تعالى، در فرض سؤال، خمس واجب نيست.
نام کتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 4 صفحه : 703