نام کتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 4 صفحه : 375
نيست كه واقعاً تمام اين مؤونه در بين سال خمسى او داده شده يا تمام آن از منافع سال قبل بوده و در سال بعد خرج مؤونه كرده كه در نتيجه، آنچه را براى او مشكوك است حاكم با آنها مصالحه مىكند، بعد از چند مدت كه آن مؤونه را فروختند فقط همان مقدار كه فى علم اللَّه معلوم بوده كه در خارج سال خرج شده خمس ندارد يا تمام آن- ولو اينكه واقعاً در بين سال خمسى واقع شده بود كه واقعاً مستثنا بوده و مؤونه بوده- خمس ندارد ولو بفروشند يا اينكه بعد از فروش باز احتياج به مصالحه با حاكم دارد؟
بسمه تعالى، نسبت به هر مقدار كه خمس آن ادا شده يا با او مصالحه شده خمس ندارد و نسبت به مقدارى كه خمس آن داده نشده و به حساب صرف در مؤونه استثنا شده، بايد تخميس شود.
[سؤال 4661] 22726504
بسمه تعالى 3/ 10/ 1358
حضور حضرت آيت اللَّه، نايب الامام خمينى، سلام
1. اگر شخصى براى زندگى خود مؤونهاى كنار گذاشته باشد و پس از گذشت سال، چون كهنه شده، آن را بفروشد، به قصد اينكه به جاى آن نو بخرد، و يا مؤونه ديگرى كه بيشتر مورد احتياج مىباشد، بگيرد. نظر حضرتعالى درباره خمس آن مؤونه فروخته شده، چيست؟
بسمه تعالى، خمس دارد.
2. كارمندى كه با پسانداز كردن و قناعت نمودن، اتومبيلى براى رفتن به سر كار و ادارهاش و همچنين براى رفاه زندگى خانوادهاش و تفريح و بردن بچهها به مدرسه و ساير احتياجات خريده است و از آن، استفاده كرايه كشى نمىكند؛ نظر حضرتعالى درباره خمس آن چيست؟
بسمه تعالى، در فرض مذكور خمس ندارد، ولى پولهايى كه سال بر آن گذشته است، خمس دارد اگر از كسب باشد.
3. در مسأله 66 توضيح المسائل مرقوم فرمودهايد: «مخرج بول با غير آب پاك نمىشود و مردها اگر
نام کتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 4 صفحه : 375