نام کتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 4 صفحه : 220
[سؤال 4299] 21116278
بسمه تعالى
آيا ملاك سال براى پرداخت خمس، شمسى است يا قمرى؟
بسمه تعالى، ميزان، سال شمسى است.
[سؤال 4300] 8332- 2313
4. صاحبان اغنام و احشام كه در كوهستانها به سر مىبرند ديده شده بعضى سال خمس خود را اول فروردين قرار دادهاند، در حالى كه كاه و علفى كه تهيه نمودهاند تا اول خرداد مثلًا بايد به صرف آن حيوانات برسانند، آيا به نظر حضرت آيت اللَّه از اين قبيل اشيا جزء مؤونه سال قبل محسوب مىشود، يا ملاك همان اضافه و مازاد است در آخر سال كيف كان.
بسمه تعالى، در آخر سال بايد خمس بدهند.
[سؤال 4301] 21126863
بسمه تعالى
1. زارع كه اول سال خمس او موقع تصفيه غلّه است، آخر سال او موقعى است كه يك سال از اول سال او بگذرد يا اينكه موقع تصفيه غلّه سال دوم است؟ در هر صورت آخر سال خمسش كه مىشود محصولاتى از قبيل سبز موجود در صحرا دارد كه مثلًا دو ماه بعد ثمره آن به دست مىآيد و گندم و جويى كه مثلًا نزديك چيدن آنها رسيده يا اينكه چيدهاند و هنوز تصفيه نشده، آيا تمام حاصلهاى موجود در صحرا را بايد حساب كند و خمس آنها را بدهد يا اينكه اينها جزء منافع سال بعد است و آيا فرقى بين حاصل سبز و حاصل به ثمر رسيده هست يا خير؟
بسمه تعالى، ميزان گذشتن يك سال است و بعيد نيست سال شمسى باشد و مقدارى از ثمر كه موجود است بايد تخميس شود و آنچه بعداً به ثمر مىرسد از ارباح سال بعد است.
2. كسى كه در دهى قصد اقامه مىكند و قصد دارد كه در ده ديگر هم در ضمن مدت اقامت برود در
نام کتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 4 صفحه : 220