نام کتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 2 صفحه : 125
[سؤال 1367]
2. در صورت عدم كفايت، براى اينكه يقين حاصل شود، آيا شخص مصلّى مىتواند به اندازه سه مرتبه، جمله (قيام متصل به ركوع) را بدون تكلم و تلفظ، حديث نفس كند و به ركوع رود، نماز صحيح است و آيا اين بدعت حساب مىشود يا نه؟
بسمه تعالى، از مسأله قبل ظاهر شد.
3. آيا مقصود از كعبين در «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ» در باب مسح پاها، روى پا است يا برآمدگى بلند پهلوى پاها؟
بسمه تعالى، بلندى روى پا مراد است.
4. براى شخص مريضى كه نشسته نماز مىخواند، قيام متصل به ركوع چه وضعى دارد؟
بسمه تعالى، بايد از حالت نشسته به ركوع رود.
5. اگر زيد مؤمنى به عمرو فاجرى بدهكار باشد، مىتواند به نيت شخص فاجر به مجتهد يا فقير بدهد؟
يا بايد حتماً به ورثه بدهد؟
بسمه تعالى، بايد به طلبكار يا ورثه او بدهد.
6. نماز و روزه قضاى پدر و مادر، مخصوصاً پدر كه بر پسر ارشد واجب مىشود و باعث عسر و حرج بسيار است، بايد حتماً پسر ارشد بهجا بياورد يا راه ديگرى دارد؟
بسمه تعالى، بايد پسر ارشد، خودش بهجا آورد يا كسى را اجير كند كه بهجا آورد.
7. پولهايى كه در بانكهاى نظام جمهورى اسلامى گذاشته شده و گرفته مىشود، مشمول رباى شرعى هست يا خير؟
بسمه تعالى، بهره پول ربا و حرام است.
[سؤال 1368]
8. نمازهايى كه قبلًا خوانده مىشد، در دو ركعتىها بعد از سوره توحيد، بلافاصله سه مرتبه يا لااقل دو مرتبه، اين جمله مباركه (كذلك اللَّه ربّى) گفته مىشد. آيا خواندن اين جمله در آن نمازها، بهجاى قيام متصل به ركوع حساب مىشده يا نه؟
بسمه تعالى، در قيام متصل به ركوع، گفتن اين جمله يا صبر به اندازه آن لازم نيست.
نام کتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 2 صفحه : 125