مشاع است، من در پايين ملك يك نفر در رودخانه مشاع درخت كارى نمودهام ولى چون اين كار در زمان طاغوت بود صاحب. ملك به من گفت اگر پايين ملك مرا (اگر چه مشاع است و جزو رودخانه است) درخت كارى كنى بايد با من نصف بكنى، ما با او يك قرارداد بستيم كه محصول اين جنگل اگر چه زمين مال او نيست و جزو رودخانه مشاع است ولى چون پايين ملك او و در كنار مرز رودخانهاى ملك او قرار دارد نصفه باشد حال با توجه به مطالب فوق به سؤال زير پاسخ بفرماييد: آيا در جمهورى اسلامى هم (كه قائل است زمين مرده مال كسى است كه احياء كرده و محصول آن نيز متعلّق به احياءكننده است) باز اين قرارداد به قوت خود باقى است و او حق دارد كه نصف محصول جنگل را ببرد يا نه؟
ج
- اگر زمين موات بوده و متعلق حق كسى يا حريم نبوده ملك احياكننده است و قرارداد مزبور اثر ندارد مگر اينكه براى ديگرى احياء كرده باشد.
س 16
- اين جانب ساكن آبادان هستم، مدتى قبل از جنگ تحميلى عراق به فرمان امام كه فرمودند كسانى كه شغل آزاد دارند كشاورزى كنند.
بنده آمدم و مشغول كشاورزى شدم و چون خانه نداشتم زمين بيابانى كه قابل زراعت نبوده و مقدارى دورش ديوار كشيده بودند و دو يا سه بار هم قبلا خريدوفروش شده بود خريدم و خانه ساختم و فعلا ساكن مىباشم ولى بعضى از مؤمنين مىگويند در اين خانه نماز صحيح نيست چون بيابان بوده و متعلق به تمام آبادى مىباشد لطفا مرا در اين رابطه راهنمايى فرماييد؟