- اگر يقين به تذكيه نداشته باشيد محكوم به حرمت است.
س 18
- هل يجوزا كل المعلبات المستوردة من بلاد الكفر؟
ج
- اللّحوم المستوردة منها، محكومة بعدم التّذكية، الّا اذا احتمل انّ المستورد المسلم، قد احرز التّذكية و جعلها فى مورد ابتلاء المسلمين، و ساير المعلبات محكوم بالطّهارة و الحلّيّة الّا اذا علم بنجاستها و حرمتها.
س 19
- مرغهاى كشته و منجمدى كه در عربستان سعودى مصرف مىشود خوردنشان جايز است يا خير؟ و آيا بايد به ذبح شرعى اطمينان حاصل شود يا خير؟
ج
- اگر از بلاد كفر مىآورند بايد تذكيه احراز شود.
س 20
- در يكى از شهرهاى آمريكا برادران ايرانى از عربهاى مسلمان گوشت به اصطلاح ذبح اسلامى مىخريدند ولى بعدا معلوم شده كه خود عربها از گوشت ذبح شده يهوديها استفاده مىكنند و با استفاده به آيهاى از قرآن (سوره مائده، آيه 4) مىگويند كه ما مىتوانيم از ذبح اهل كتاب استفاده كنيم لطفا:
1- در مورد اين آيه توضيح بفرماييد و در اين صورت رابطه ما با كسانى كه از اين گوشتها استفاده مىكنند از نظر پاكى و نجسى چگونه است؟
2- آيا از كنسروهاى ماهى در آمريكا در صورتى كه نمىدانيم