و در مسأله ديگرى فرمودهايد: «و اگر بخواهد خلاف نذر كند، بايد كفاره بدهد و كفاره آن هم مثل كفاره روزه خوردن عمدى ماه مبارك است» لذا اين جانبان جمعى از دوستان و شيعيان حضرت امام حسين (عليه السّلام) بر اثر نذر و عهد و وصيّت پدرى، نذر دارند كه در هر سال عزادارى خامس آل عبا به طور شبيهخوانى و تعزيهگردانى برپا كند و لذا همهساله در عزاى سالار شهيدان اشتغال داشتيم ولى اخيرا يكى از دوستان عريضهاى در اين زمينه تقديم داشتند كه در جواب مرقوم فرموده بوديد: «اگر روضه بخوانند بهتر است» حالا طبق مسائل توضيح المسائل در موضوع خلاف نذر و جوابيّه اخير حضرت عالى، براى ما شك و ترديد فراهم شده لذا مجددا مىخواهيم بفرماييد كه خلاف نذر و تبديل تعزيه به روضه يا روضه به تعزيه چه صورت دارد آيا مىتوان خلاف نذر كرد يا خير؟
ج
- اگر وصيت باشد بايد بر طبق آن عمل شود و نذر پدر نسبت به فرزند وجوب وفا ندارد.
س 51
- اين جانب موقعى كه امام خمينى در پاريس بودند نذر كردم كه اگر امام خمينى صحيح و سالم وارد كشور ايران شوند من روز پنجشنبهها را تا آنجا كه عمرم باشد روزه بگيرم تا حالا اين روزه را مىگرفتم و ليكن قبلا دو بار تحت عمل جراحى قرار گرفته و عمل شدهام و حالا نيز بيمار مىباشم در اين مورد مىخواهم دستور فرماييد كه اين روز را روزه بگيرم يا نه؟
ج
- با اينكه مريض هستيد و خوف ضرر داريد نبايد روزه بگيريد و نيز اگر نذر صيغه معتبره نداشته عمل به آن لازم نيست.