دست نيست و از طرفى جامعه اسلامى هم محتاج پزشكانى ماهر و زبردست است تا از اين نظر نيز به خود كفايى برسد، لذا خواهشمند است نظر مبارك خود را در مورد تشريح در شرايط فعلى مرقوم فرماييد. در ضمن آيا تشريحى كه بر اين اساس هم اكنون در بعضى از دانشكدهها انجام مىگيرد، شرعى است يا خير؟
ج
- تشريح بدن ميت مسلمان جايز نيست مگر در موردى كه حفظ جان مسلمانى وابسته به آن باشد.
س 118
- من يك شوهرى دارم كه بينايى خود را از دست داده است آيا مىتوانم يك چشم از خودم را به او تقديم كنم؟ زيرا او دوست دارد در اين انقلاب بزرگ نقشى داشته باشد و در راه اين انقلاب كوشش نمايد.
ج
- در فرض مرقوم جايز نيست
س 119
- آيا برداشتن چشم از افراد متوفى مجهول الهويّه كه در كشور اسلامى در ميان سردخانههاى بيمارستان مدتى نگهدارى مىشوند و بازماندگان و اقوام آنها به سراغ اجساد نمىآيند و پيوند زدن (قرنيه) قسمتى از چشم با چشم بيمارانى كه به اين نوع عمل جرّاحى دارند اشكال دارد يا خير؟
ج
- اگر كفر او احراز نشده جايز نيست.
س 120
- معمول است اشخاصى كه كليهها يا ساير اعضاى آنها فاسد مىشود، ديگرى آن عضو از بدن خود را به آن شخص اعطا مىكند آيا شرعا