نه؟ در صورتى كه مشروعيّت ساخت ندارد آيا مىشود قسمتى از آن را بطور نيمه ساخته از خارج وارد كرد يا نه؟
توضيحا عرض مىشود كه كارخانههاى مشابه همچنان فعاليت مىكنند و اين كالا در حال حاضر براى بازى و فراگيرى كودكان جامعه مورد نياز مىباشد و قطع توليد آن از سوئى باعث تشديد قاچاق و بازار سياه و رونق كار عوامل سودجو مىگردد و از سوى ديگر موجب بيكار شدن عدهاى كارگر و بلا استفاده ماندن مواد اوليه موجود در كارخانه مىشود.
ج
- ساختن مجسمه ذى روح گرچه حرام است ولى خريدوفروش مجسمه ساخته شده اشكال ندارد.
س 52
- نقاشى كردن صورت شخصيتهاى اسلامى معاصر و مراجع معظم (ايدهم اللّه تعالى) جهت تبليغات اسلامى چه صورت دارد؟
ج
- اگر داراى برجستگى نباشد و مجسّمه صدق نكند اشكال ندارد.
س 53
- پدرم شغلش قلمزنى است، (يعنى از كارهايى كه روى فلزّات نقش مىاندازند كه برجستگى به وجود مىآيد و جزو مجسّمه محسوب مىشود) و حدود ده سال است كه به اين كار اشتغال دارد؛ نصف و شايد بيشتر از نصف كارهاى پدرم شامل نقش و حك كردن شكل كامل انسان بوده است و ظاهرا طبق كتاب «تحرير الوسيله» و كتاب «مكاسب محرّمه» مزد گرفتن براى اين كارها حرام است، حالا اگر بخواهد كه مالش از حرام پاك شود و نيز شروع به دادن خمس نمايد چه بايد بكند؟