responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتاآت نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 142

مى‌كنند تا استحكام آن بيشتر شود، نسبت طلاى خالص را «عيار» و نسبت مس را «بار» مى‌گويند- طلاى 18 عيار يعنى طلائى كه در هر مثقال آن (24 نخود) 18 نخود طلاى خالص و 6 نخود مس وجود دارد- امروزه همان طلاى زرد را با مقدارى بار سفيد يعنى فلز سفيد رنگى كه گاهى ممكن است پلاتين باشد، مخلوط مى‌كنند و آلياژى به دست مى‌آيد كه به نام «طلاى سفيد» مشهور است. خلاصه، آلياژ مصرف شده در جواهر سازى، پلاتين نيست، بلكه فقط بار آن تغيير كرده و رنگ مخلوط متمايل به سفيد است.

آيا حرمت زينت طلا براى مردان، مربوط به نوع فلز مخلوط شده به آن است كه اگر مس مخلوطش كنند و رنگش زرد باشد حرام و اگر با فلزى سفيد رنگ مخلوطش كنند و رنگش سفيد شود، حلال است؟ و يا حرمت زينت مربوط به عيار طلاست؟ زيرا هر چه عيار طلا كمتر باشد رنگش به رنگ مس نزديكتر خواهد بود و هر چه عيارش بيشتر باشد، رنگش به رنگ طلاى خالص (زرد) نزديكتر مى‌شود.

ج‌

- ميزان صدق طلاى زرد است كه در عربى به آن «ذهب» مى‌گويند و طلاى سفيد اگر از اين قسم نباشد، مانع ندارد.

س 53

- اگر از طلا و فلزى ديگر، آلياژى درست كنيم كه نسبت طلا به آن فلز كم باشد، استعمال چنين آلياژى به صورت مثلا انگشتر، براى مردان چه حكمى دارد؟

ج‌

- اگر صدق طلا به آلياژ مزبور نمى‌كند مانع ندارد.

نام کتاب : استفتاآت نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 142
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست