responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مصباح الهداية إلى الخلافة والولاية نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 0  صفحه : 44

«الواحد» است.

[گفتار در احديت لا بشرط]

گاهى اراده شود از احديت «احديت لا بشرط»؛ به اين معنا كه مقابله با كثرت در آن لحاظ نشود؛ و فقط يك تعين، كه ظهور ذاته بذاته و كونه واحدا ظاهرا لذاته فحسب باشد، در آن ملاحظ گردد. به اين اعتبار حضرت «عمائيه» نيز به آن اطلاق گرديده است. احديت لا بشرط از هر قيد، از جمله قيد اطلاق، «احديت ذاتيه» است كه به مقام «غيب الغيوب» اطلاق مى‌شود كه آن نه مقيد است، و نه مطلق مقيد به اطلاق. بلبل خوش الحان ديار تجريد و دستانسراى كشور توحيد، عبد الرحمن جامى، نظر به «احديت لا بشرطيه» داشته كه فرموده است:

«در آن خلوت كه هستى بى نشان بود

 

به كنج نيستى عالم نهان بود

وجودى بود از نقش دويى دور

 

ز گفتگوى مايى و تويى دور

وجودى مطلق از قيد مظاهر

 

به نور خويشتن بر خويش ظاهر

دل آرا شاهدى در حجله غيب‌

 

مبرا دامنش از تهمت عيب‌

نه با آيينه رويش در ميانه‌

 

نه زلفش را كشيده دست شانه‌

نواى دلبرى با خويش مى‌ساخت‌

 

قمار عاشقى با خويش مى‌باخت‌

ولى ز آن جا كه حكم خوبروييست‌

 

ز پرده خوبرو در تنگ خوييست‌

نكو رو تاب مستورى ندارد

 

چو در بندى سر از روزن برآرد

نظر كن لاله را در كوهساران‌

 

كه چون خرم شود فصل بهاران‌

كند شق شقّه گلريز خارا

 

جمال خود كند زان آشكارا

برون زد خيمه ز إقليم تقدس‌

 

تجلى كرد بر آفاق و انفس‌

ز هر آيينه‌اى بنمود رويى‌

 

به هر جا خاست از وى گفتگويى» [22]

 

مؤلف علامه، قدس اللّه سرّه، در رساله حاضر و تعليقه بر «مقدمه» قيصرى، در آن جا كه علامه قيصرى تصريح نموده است كه الأعيان الثابتة وجودات خاصة علمية، در تعليقه‌اى مختصر بر عبارت محقق قيصرى در اين موضع اشاره كرده‌اند بر


[22] مثنوى هفت اورنگ، جامى، به تصحيح مرتضى گيلانى، ص 591.

نام کتاب : مصباح الهداية إلى الخلافة والولاية نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 0  صفحه : 44
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست