responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح حديث« جنود عقل و جهل» نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 204

قلب را تعليم كند، و تكرار كند اين ذكر شريف را، و به قلب به طور طمأنينه و تفكّر بخواند، و قلب را با اين ذكر شريف بيدار كند تا آن جا كه قلب را حالت تذكّر و رقّت پيدا شود. پس به واسطه مدد غيبى، قلب به ذكر شريف غيبى گويا شود، و زبان تابع قلب شود.

و چه بسا كه اگر مدتى اين عمل شريف با شرايط و آداب ظاهريّه و باطنيّه انجام گيرد در اوقات فراغت، خود قلب متذكّر شود و زبان تَبَع آن شود (و گاه شود كه انسان در خواب است و زبانش به ذكر شريف گويا است) تا آن جا كه نفس با اشتغال به كثرت و طبيعت نيز متذكر توحيد و تفريد است.

و چه بسا كه اگر شدّت اشتغال با طهارت نفس و خلوص نيّت توأم شود، هيچ اشتغالى او را از ذكر بازندارد، و نورانيّت توحيد بر همه امور غلبه كند.

و همين طور سعه رحمت و لطف و شفقت حق تعالى‌ را به قلب خود با تذكر شديد و تفكر در رحمتهاى حق تعالى‌- كه از قبل از پيدايش او تا آخر ابد متوجه به او شده- برساند، كم كم قلب نمونه محبت الهى را درك كند، و هر چه تذكر شديدتر شود- خصوصاً در اوقات فراغت قلب- محبت افزون شود تا آن جا كه حق تعالى‌ را از هر موجودى به خود رحيم‌تر و رئوف‌تر بيند، و حقيقت «أرْحَمُ الرّاحِمِيْنَ» را به نور بصيرت قلبى ببيند.

و همين طور اركان ديگر توكل را به قلب خود برساند با شدت تذكر و ارتياض قلب تا آن كه قلب مأنوس با آن حقايق شود. پس در اين حال لوازم اين معارف در باطن قلب جلوه كند، و نور توكل و تفويض و ثقه و امثال آن در ملكوت نفس پيدا شود، و طفل تازه‌رَسِ قلب از پستان طبيعت كه امّ رضاعى او بود، مُنْفَصِم و بريده شود، و لايق اغذيه روحيّه غير طبيعيه شود. پس، از منزل معاملات- كه توكّل نيز از آن است- ترقّى به منازل ديگر كند و انقطاع از طبيعت و

نام کتاب : شرح حديث« جنود عقل و جهل» نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 204
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست