responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 5  صفحه : 441

گفتگو [با خورشيد احمد (مسائل ايران و مواضع پاكستان)]

زمان: 23 دى 1357/ 14 صفر 1399

مكان: پاريس، نوفل لوشاتو

موضوع: مسائل جارى نهضت اسلامى در ايران و مواضع ملت و دولت پاكستان‌

مخاطب: خورشيد احمد [1]

[خورشيد احمد:

در گذشته نزديك، ما در پاكستان با بحرانهاى بزرگى روبه بوديم از جمله تقسيم پاكستان، مسأله بوتو، جنبش 77. در پاكستان به علت چنين وضعى و به خاطر هدفهاى حركت اسلامى، نظير ايران، ما هم درصدد كسب قدرت سياسى برآمديم. اما به هر جهت به دولت ضياء الحق ملحق شديم. درباره اوضاع ايران هميشه آن را با علاقه دنبال كرده‌ايم. در جرايد خود، اخبار حركت اسلامى ايران را منتشر ساخته‌ايم. و بارها مورد اعتراض شديد مقامات ايرانى قرار گرفته‌ايم و دولت پاكستان به همين مناسبت به كرّات ما را و جرايد ما را تحت فشار قرار داده است.

شركت ما در دولت به قصد اعمال نفوذ مى‌باشد. در مورد سفر ضياء الحق به ايران ما نفوذمان را به كار برديم. تعهد اصلى ما درباره مردم و درباره اسلام بوده است. تقويت هر جنبشى و حركتى براى ملت و اسلام خواهد بود. چيزى كه مورد توافق اسلام و مردم نباشد، تصويب نخواهيم كرد.

جماعت اسلامى پاكستان در كنار مردم ايران كه اسلام را مى‌خواهند قرار دارد. رابطه دولت پاكستان با ايران وضع بسيار بدى دارد. اشخاصى كه وابسته به هيأت حاكمه هستند هر تغييرى كه مشاهده كنند، نگران مى‌شوند. پشتيبانى ما از حركت اسلامى ايران در سطح افكار عمومى از طريق بيانات و سخنرانيها، مطبوعات، تظاهراتِ حمايت‌كننده دانشجويان مسلمان انجام مى‌گيرد. به طور خصوصى هم هر قدر توانسته‌ايم حمايت كرده‌ايم با توجه به اوضاع پاكستان واقعاً چه انتظارى مى‌توان داشت. در مواردى هم خيلى علنى و بى‌پروا از ايران حمايت كرده‌ايم. ما دفاعى از دولت پاكستان نمى‌كنيم. اما هر قدر توانسته‌ايم از انقلاب ايران حمايت كرده‌ايم. اما شما بايد وضعيت دولت پاكستان و همچنين ادارات‌


[1] خورشيد احمد، از اعضاى شوراى مركزى «جماعت اسلامى» پاكستان.

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 5  صفحه : 441
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست