responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 5  صفحه : 419

مصاحبه [با مجله «اكسپرس» درباره غير قانونى بودن رژيم‌]

زمان: 20 دى 1357/ 11 صفر 1399

مكان: پاريس، نوفل لوشاتو

موضوع: غير قانونى بودن رژيم، ويژگيهاى جمهورى اسلامى‌

مصاحبه‌كننده: خبرنگار انگليسى مجله اكسپرس‌

سؤال: [شما در كتاب خودتان- مطابق ترجمه روزنامه امريكايى هرالدتريبون- فرموده‌ايد جايى براى عقيده و احساسات در حكومت آينده وجود ندارد. آيا شما تصور مى‌كنيد كه حكومت شما از نظر آزادى با حكومت فعلى فرقى خواهد داشت؟ آيا رژيم مورد نظر شما يك استبداد مذهبى نخواهد بود؟]

جواب: رژيمى كه ما مى‌خواهيم، رژيم «جمهورى اسلامى» است و در اسلام آزادى به طور مطلق است مگر آنچه به حال ملت و كشور ضرر داشته باشد و موجب مفسده‌اى باشد.

[رفتن شاه در روزهاى آينده حتمى است. آيا تصور مى‌كنيد به هدفتان نزديك شده‌ايد؟ آيا شوراى سلطنتى مرحله‌اى، قابل قبول و ممكن از نظر شما هست يا خير؟]

- منظور ما از اين مبارزه رفتن شاه از ايران نبود بلكه سقوط شاه يعنى دست برداشتن از اين سلطنت، در رفراندم تاسوعا و عاشورا بار ديگر ايران ثابت كرد كه اين رژيم قانونى نيست و بايد اين رژيم به هم بخورد. و الآن هيچ جهت قانونى براى شاه و براى كسانى كه جاى او مى‌خواهند بنشينند وجود ندارد و ما او را قانونى نمى‌دانيم. و بعد از آنكه آنها دست از آن سلطه غير قانونى‌شان برداشتند ما حكومت را به طور عادلانه و با اتكا به آراى مردم پابرجا مى‌كنيم. بنا بر اين نه خود سلطنت، نه شوراى سلطنت اساسى ندارد و از نظر ملت مردود است.

[آيا تصور مى‌كنيد كه برقرارى حكومت اسلامى موجب به هم زدن تعادل شرق و غرب در اين منطقه از جهان گردد؟]

- حكومت اسلامى حكومتى است آزاد و مستقل و روابطش با شرق و غرب به يك نحو است. و اگر آنها روابط حسنه داشته باشند دولت اسلام هم با آنها روابط حسنه دارد؛ و اجازه نمى‌دهيم كسى در مقدرات مملكتمان دخالت كند.

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 5  صفحه : 419
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست